Sera Business Design: Zoektocht naar ondernemend elan


Deel dit artikel

Het Nieuwe Werken wekt voor de meeste mensen associaties op met thuiswerken, conference calls, carpoolen en duurzaamheid. Voor Joost Schravendeel en Machiel van der Schoot draait het vooral om een (door internet beïnvloede) markt anno 2012 en om die van de toekomst. Die markt vraagt om een nieuwe manier van aanbieden. Onder de vlag van een nieuw bedrijf, Sera Business Design, willen de Alphenaren hun krachten bundelen met andere ondernemers en inspringen op die behoefte. Als nieuwe ontwikkelingen te duur zijn, dan kan het bedrijf ook helpen bij de investering in de toekomst.

Schravendeel, een talentvolle marketeer, en Van der Schoot, een doorwrochten entrepreneur, zijn een zoektocht gestart naar jonge ondernemers waarmee ze Sera Business Design willen ontwikkelen. De kracht van deze groep mensen gaat in het versterkende karakter zitten. Anders gezegd, de heren zoeken mensen die hen en de anderen aanvullen. “Wij hebben kennis op het gebied van resources,  marketing, internet, automatisering en organisatie.” Inmiddels zijn, vanuit hun nieuwe kantoor in de Raadhuisstraat, de eerste activiteiten gestart en al diverse investeringen gedaan.

Traditionele ondernemen

Sera Business Design stapt af van het    traditionele ondernemen. De retailer, de gezondheidszorg, productiebedrijven, media en de vele andere branches gaan volgens Schravendeel en Van der Schoot op de schop. Van der Schoot legt uit: “Ondernemers hebben allemaal te maken met generieke zaken als financiën en personeel en tegelijkertijd hebben ze hun eigen specialisatie. Tot voorkort gold verkoop samen met techniek als een specialisatie. Veranderingen gaan echter snel. Verkoop en marketing maar ook techniek gaan steeds meer via internet. Processen zijn niet langer eigendom van één bedrijf. Er ontstaan samenwerkingsverbanden, waar bedrijven aan mee moeten doen, of ze willen of niet. Je ziet dat in de bouw, bij transport, maar ook bij virtuele winkelcentra. Belangrijker nog: de ouderwetse specialist, die de klant adviseert en die specifieke deskundigheid heeft, is veel minder vaak nodig. De klant weet vaak zelf al wat hij of zij wil. Sera Business Design kan de veranderingen uitvoeren en begeleiden. Het wordt te duur en te moeilijk voor ondernemingen om alles nog zelf te doen. Wij concentreren ons op de generieke zaken en de ondernemer kan zich volledig bezig houden met zijn specialiteit. Samen zijn we ijzersterk en financieel gezond.

Voordelig uitpakken

Zeker voor kleinere bedrijven kan dit voordelig uitpakken. Joost Schravendeel, thuis in de laatste ICT-technologieën en bovendien een begenadigd crowdsourcer, zegt: “Veel retailers werken nog volgens het oude patroon. De klant komt de winkel binnen, kijkt en koopt. Maar elke dag wint het internet terrein en het wordt een steeds grotere concurrent van diezelfde winkelier. Enerzijds omdat producten, vanwege een veel lagere overhead, op het internet goedkoper worden aangeboden. Wij kunnen het tij keren. En… “ voegt hij toe, “de kosten mogen geen probleem zijn. Wij werken graag op basis van no cure no pay. “

Wildgroei

Over het aanbod op internet zegt Van der Schoot. “Elk bedrijf is voor zich bezig. Met eigen sites en andere toepassingen, zoals een app. In de loop der jaren is een ware wildgroei ontstaan. Wie zich in de internetmaterie heeft ingeleefd en verstand van zaken heeft, zorgt dat hij hoog op Google terecht komt. Maar ja, er kunnen er maar tien bij de eerste tien staan.”

Ook op dit front is ‘samenwerking’ het devies van Schravendeel en Van der Schoot. “Bedrijven zouden hun krachten op het internet moeten bundelen. Neem bijvoorbeeld een stadscentrum. Je zou via één www-adres bij alle ondernemers terecht moeten kunnen komen. Of breng alle bedrijven in een woonplaats op één site in kaart en zorg voor een zoekfunctie:  zoek op ‘meubels’ of ‘café’, waarna de bedrijven uit deze branche of sector in beeld verschijnen. Echter ook met totaal andere toepassingen kunnen we bijvoorbeeld bij productiebedrijven, in de dienstverlening en de  groothandel putten uit een grote ervaring.”

Alphens.nl

Een bekend project van Sera Business Design is www.alphens.nl. Een portal die zich in minder dan een jaar heeft ontpopt tot dé nieuwssite van Alphen aan den Rijn. Maandelijks bekijken bijna 30.000 unieke bezoekers deze site. Schravendeel: “Het is meer dan een nieuwssite. Eigenlijk is iedereen welkom op deze site met nieuws, meningen, beoordelingen, vacatures, uitgaanstips en agenda-items. De site is er voor elke Alphenaar; de gemene deler is Alphen aan den Rijn. Waarom 40 sites van politieke partijen, bloggers en de overheid raadplegen als alles op één site te vinden is?”

“Het leuke is dat lezers interactief reageren op artikelen en op elkaar. De discussies, die daaruit ontstaan, zijn levendig en oefenen uiteindelijk zelfs invloed uit op de lokale politiek. Populaire items krijgen een prominente plek, hetzelfde geldt voor populaire schrijvers. Mensen kunnen voorts beoordelingen geven, bijvoorbeeld over de restaurants die ze hebben bezocht. “Waarom 25 sites aanklikken om 25 restaurantmenu’s te bekijken? Het is veel makkelijker om één site voor alle menu’s te hebben. Binnenkort zijn alle winkels en alle restaurants prachtig gefotografeerd en kan je 24 uur per dag aankopen doen of reserveren.”

Tijden veranderen

Samenvattend zegt Van der Schoot : “Sera Business Design kun je terugbrengen tot twee woorden: specialisatie en efficiency. Doen waar je goed in bent en met elkaar een efficiënte invulling geven aan de veranderende markt. Want op dat gebied moet een enorme inhaalslag worden gehaald.  Tijden veranderen. Ik doel hierbij niet op de crisis, want tijden van laagconjunctuur worden altijd weer opgevolgd door tijden van hoogconjunctuur, en vice versa. Het is de consument die op veel meer manieren producten en diensten aangeboden wil krijgen. De consument, die uiteindelijk bepaalt, maakt gebruik van de nieuwste technologische toepassingen, onder andere die op het gebied van het internet. Als bedrijf moet je meegaan. Mocht iemand zelf een goed idee hebben, maar de financiering niet rondkrijgen, dan moet hij of zij maar eens bij ons aankloppen. Ook daarbij kunnen we helpen.”

www.serasoft.com

One Comment

  1. Ik heb hulp nodig. En misschien kunt u mij daarbij helpen.
    Ik heb een goed idee, (business plan).
    Maar krijg de financiering niet rond.
    Graag zou ik met u de mogelijkheden willen bespreken.

    Mvg,
    Jilles Heemskerk
    VOLmedia.

Geef een reactie