TeekensKarstens advocaten notarissen denkt vanuit de klant

‘Branchekennis is noodzakelijk om de businessvraag goed te begrijpen’.

TeekensKarstens advocaten notarissen, kortweg TK, is een kantoor dat de zaken net even anders aanpakt dan het traditionele advocaten- en notarissenkantoor. Bestuursvoorzitter Jan Versteegh legt uit: “Onze branche kijkt van oudsher van binnen naar buiten. Wij doen het andersom. Bij ons ligt de focus op zes sectoren waarin we sterk zijn en daar koppelen we juridische kennis aan branchekennis. Dat stelt ons beter dan voorheen in staat vanuit de klant te denken.”

Denk vanuit je klant. Het wordt vaak gezegd, maar vaak ook niet nageleefd.

Bij TK stellen ze alles in het werk om dat wel te doen. Om die reden zijn ze begonnen de praktijk te organiseren naar zes sectoren: Agri & Food, de Financiële sector, New Technology, de Publieke sector, Retail & Horeca en Vastgoed & Projecten. Sectoren waarin het kantoor toonaangevend is;  waar door de jaren heen de nodige expertise is opgebouwd en waar tegelijk nog voldoende kansen liggen. Binnen de sectoren werken advocaten en notarissen geïntegreerd samen, wat uniek is in de branche. Gezamenlijk bundelen ze vakkennis aan branchekennis.

Bredere context

“De bedrijfsvoering van een cliënt is het startpunt voor ieder juridische advies”, legt Versteegh uit. “Wij noemen onszelf niet voor niets ondernemende juristen. Om de bedrijfsvoering goed te (leren) kennen, zijn onze juristen daarom actief in diverse relevante netwerken.  Branchekennis is noodzakelijk om de businessvraag goed te begrijpen. Het  begint vooral met goed luisteren; een belangrijke vaardigheid waar ook binnen onze TK Academy veel aandacht aan wordt besteed. En we kijken over ons vakgebied heen om de juridische vraag in een bredere context te plaatsen. Informatie en kennis is tegenwoordig voor iedereen toegankelijk via het internet. Het gaat erom hoe je die kennis beter dan een ander kunt toepassen.“

Protocollen op maat

Hoe dat in de praktijk werkt, legt Versteegh uit aan de hand van een voorbeeld. “Een arbeidszaak in de retail is anders dan een op het oog vergelijkbare zaak in de zorg. Als je de sector en de specifieke bedrijfsvoering kent, ben je bekend met de waarden en normen en de heersende bedrijfs- cultuur. Dat vraagt om protocollen op maat. TK heeft hier de afgelopen tijd veel slagen gemaakt en kan daardoor nog meer van toegevoegde waarde zijn voor de klant. En bovenal: wij vinden het ook leuker om op deze manier te werken, om de klant écht te leren kennen!“

Meer dan benoemen

De invoering van de nieuwe structuur gaat verder dan het simpelweg benoemen van de zes sectoren. “Het heeft impact op de hele interne organisatie. Alle rapportages en systemen moeten mee veranderen. Ook heeft TK per 1 januari 2012 een nieuwe huisstijl gelanceerd met als logo TK, maar met blijvende verwijzing naar de volledige naam TeekensKarstens. TK is kort en krachtig en vooral ook gezien de internationale activiteiten gekozen. Daarnaast is en blijft TeekensKarstens als topkantoor in deze regio een begrip. Die naamsbekendheid en herkenbaarheid willen we uiteraard blijven behouden.”

Kantoor Leiden

Vondellaan 51
P.O.Box 201
2300 AE Leiden
T 071 535 80 00
F 071 535 80 01
E [email protected]

Kantoor Alphen aan den Rijn

Prins Bernhardlaan 4
P.O.Box 402
2400 AK Alphen aan den Rijn
T 0172 41 98 44
F 0172 43 42 51
E [email protected]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *