De auto na het Lenteakkoord


Deel dit artikel

Ondanks dat het lenteweer nog wat tegenviel hebben de vijf Tweede Kamerfracties het door hun gesloten akkoord benoemd als Lenteakkoord. Bij de lente komen vaak blijde gedachten naar boven, maar is er eigenlijk wel reden om blij te worden van de inhoud van het akkoord? Als het gaat om autogebruik niet in ieder geval.

De berijder van een auto van de zaak die deze privé gebruikt kan opgelucht ademhalen, voor hem of haar zal er in principe niets veranderen. De bijtelling blijft op dat punt ongewijzigd.

Maar voor degenen die hun privéauto nu gebruiken voor zakelijke ritten en woon-werkverkeer en voor degenen die hun auto van de zaak nu niet privé gebruiken, ligt dat heel anders. Zij zullen weinig lentegevoel ervaren bij de automaatregelen uit het Lenteakkoord.

In het Lenteakkoord staat over deze wijzigingen: “Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de woningmarkt en lagere financiële risico’s. De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s. Dit bevordert dat mensen dichter- bij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk”.

In de befaamde wandelgangen wordt beweerd dat deze maatregelen alleen betrekking hebben op het woon-werkverkeer, dat straks als privégebruik wordt aangemerkt, en dat zakelijke ritten hier niet door getroffen worden.

De gevolgen kunnen echter pas goed worden overzien als duidelijk is wat er na de wetsaanpassing onder woon-werkverkeer valt en wat niet. Voor de BTW is eind vorig jaar een regeling getroffen waarin onder woon-werkverkeer wordt verstaan het reizen van en naar de overeengekomen vaste werkplaats waar men één of meer dagen zijn werkzaamheden verricht en het reizen van en naar bedrijfsadressen van de werkgever als zo’n vaste werkplaats niet is overeengekomen. Als dit ook voor de bijtelling de definitie wordt, kan bijvoorbeeld een bestelauto die niet voor woon-werkverkeer wordt gebruikt maar alleen voor zakelijke ritten, alsnog buiten de bijtelling blijven en kunnen ook de kosten voor de zakelijke ritten met een privéauto onbelast vergoed blijven worden.

Het Lenteakkoord moet op veel punten dus nog nader worden uitgewerkt, maar zorgt nu al voor stormachtig herfstweer onder vele automobilisten.

Renger Kok

 

Geef een reactie