Trends Retail 2020: De strategie


Deel dit artikel

‘Bezint, eer gij begint’.

Gezien de huidige ontwikkelingen is het raadzaam om ‘iets’ met internet te gaan doen. Maar wat? Wie in dit tijdperk nog geen website heeft, lijkt hopeloos verloren. Aangezien meer en meer consumenten zich online oriënteren, is digitale vindbaarheid toch wel de minimale vereiste. Ook het vertegenwoordigd zijn op Social Media is mogelijk. Door te twitteren over je producten, het houden van acties op Facebook en je netwerk uit te breiden via LinkedIn zoek je je doelgroep ook digitaal op. En wat te denken van een webshop? De veeleisende consument van tegenwoordig wil kopen waar en wanneer hij maar wil. Voor de eerste kennismaking zal hij dus nog naar de winkel komen, maar vervolgbestellingen doet hij liever ’s avonds online vanaf de bank.

Er zijn dus legio mogelijkheden, maar ‘bezint, eer gij begint’ is het advies van brancheorganisaties en Kamers van Koophandel. Denk na over wat er gebeurt in de branche, verdiep je in de trends en bekijk hoe deze voor jouw eigen winkel zijn te vertalen. Doe in elk geval niet alsof er niets aan de hand is, want er gebeurt wel degelijk van alles. Dat kan een bedreiging zijn als je je ogen ervoor sluit, maar ook een kans als je er slim mee omgaat en er tijdig op inspeelt. Hoe je dat doet of door wie je dat laat doen, is sterk afhankelijk van factoren als de soort business waarin je je begeeft, je doelgroep en persoonlijke voorkeuren. Denk er in elk geval goed over na voordat je tot actie overgaat.

Hoewel de online verkoopcijfers nog steeds spectaculair zijn, moeten retailers de offline kanalen zeker niet vergeten. Slimme retailers kunnen alle doemscenario’s trotseren, omdat ze weten dat winkelen in de echte wereld altijd aan diepgewortelde behoeften van de consument zal voldoen. Een integrale aanpak is het advies. Van het verlangen naar menselijk contact en de directe voldoening van het kopen, tot de belofte van bijzondere (gedeelde) ervaringen en ‘status stories’. Geen wonder dat een mix van nieuwe retail formats, producten, en technologie erin slaagt veeleisende shoppers over de hele wereld (terug) naar winkels te lokken.

Bovendien moeten retailers en fabrikanten meer en meer gaan samenwerken. Zeker in deze tijd is het van groot belang dat er snel en effectief gereageerd wordt op de wensen en behoeften van klanten. Digitaal Samenwerken – elektronische uitwisseling van gegevens – met leveranciers maakt dit mogelijk. Maar ook de handen ineenslaan als winkelcentrum als geheel is een strategisch slimme manier. Door samen te werken kunnen kosten gedeeld en aanpassingen sneller gerealiseerd worden om het onderscheidende vermogen van het gehele winkelgebied, en dus ook van de winkel afzonderlijk, groter te maken.

‘Via social media blijven we onze klanten triggeren’

Robin Peereboom is een ondernemer die de kansen van internet niet aan zich voorbij laat gaan. Maar hoe pak je zoiets nu aan? Als eigenaar van Patisserie Vermeer in Lisse adviseert hij zijn collega-ondernemers: “Zorg er allereerst voor dat je klaar bent voor social media; ken je product en je doelgroep, kies de richting en strategie. Pas dan kun je ermee beginnen. En als je er zelf geen verstand van hebt, dan kun je het beter uitbesteden. Niet tegen een deel van de omzet, want dat maakt je erg kwetsbaar, maar tegen een vaste vergoeding zodat je vooraf weet waar je aan toe bent. Dat heb ik ook gedaan.”

Zo is zijn bedrijf inmiddels ruim vertegenwoordigd op Facebook, LinkedIn en Twitter. “Inmiddels krijgen we steeds meer volgers. Mensen die door mond-tot-mondreclame bij ons zijn gekomen en dus een degelijke basis voor gesprek vormen. Zo krijgen ze een kijkje in onze keuken en wij delen onze kennis over onze producten en plaatsen er foto’s bij. Dat wordt vervolgens weer beantwoord, doorverteld en geretweet. Waarop wij dan vervolgens weer reageren in plaats het te negeren. Het zijn tenslotte onze fans. Daarnaast doen we ook regelmatig acties zoals de Facebookklant van de maand. Zo blijven we onze klanten triggeren en onze producten en het bedrijf continu onder de aandacht brengen.”

Geef een reactie