Trends Retail 2020: De tien trends volgens Retail2020


Deel dit artikel

‘Als de wereld verandert, moet je mee veranderen’.

Hoe wij winkelen in de toekomst, is iets wat trendwatchers Lieke en Richard Lamb in hun boek ‘Your Future!’ uitvoerig beschreven hebben. “De ‘retail renewal’ noemen we dat”, begint Richard. “Je ziet dat er een heleboel verandert op winkelgebied. Zo wordt het vertrouwen in merken en concepten steeds belangrijker. Neem als voorbeeld de Euroshopper of andere huismerken. De supermarkten hebben hiermee hun eigen merk gecreëerd en zetten de leveranciers eigenlijk buitenspel. Positieve branchevervaging noemen we dat; alle sectoren beginnen zich met elkaar te bemoeien, er komt een steeds breder aanbod aan producten. Wat je ziet is dat er steeds meer combinatiewinkels verschijnen. Het gevolg? Als winkeliers niet voldoende gespecialiseerd zijn, zullen ze uit het straatbeeld verdwijnen.”

Persoonlijke benadering, internet, transparantie. De tien trends op een rij:

1. Individualisering

Consumenten willen steeds meer maatwerk. Ze zijn geïnteresseerd in producten die met hun eigen stijl en smaak vormgegeven kunnen worden. Een persoonlijke benadering hoort hierbij.

2. Cross Channel Commerce

Consumenten zijn dankzij internet steeds beter geïnformeerd over prijzen en producten. Ze willen meer producten op elk moment en via elk kanaal kunnen kopen.

3. De digitale Super Consument

De consument is onder invloed van internet steeds beter geïnformeerd en bepaalt de aankopen op basis van reviews, forums en social media.

4. Einde van de piramide

Ouderen blijven langer jong en jongeren worden eerder volwassen. De bevolking zal snel vergrijzen en eenpersoonshuishoudens zullen sterk toenemen.

5. Glocalisering

Consumenten wensen openheid en transparantie over producten en hun herkomst. Kansen voor retailers die door internet overal kunnen inkopen en hun klanten in hun marketing hierbij betrekken.

6. Prioritijd

Werk en vrije tijd raken steeds meer vermengd. De winkelbehoefte verandert daardoor ook, de ene keer funshopping, de andere keer runshopping.

7. Transparantie

De consument wenst openheid van de retailer. Ook met maatschappelijk verantwoord ondernemen. De retailer kan zich hiermee onderscheiden en profileren.

8. Het Nieuwe Midden

Grote spelers aan de onderkant van de markt schuiven op naar het midden. Door lage prijzen maar ook door een mix van een juist assortiment, goede service en innovatieve marketing bedienen ze nieuwe klanten.

9. Consuminderen

Bij retailers staan kosten onder druk door hogere grondstofkosten en ouder personeel. Daarbij gaat de consument mede door de crisis bewuster en minder besteden, maar blijft hij wel hoge prestaties van de retailers verwachten.

10. Nieuwe markten

Opkomende markten als India en China zijn groeikansen voor merken en retailers. Hierdoor zal er minder in Europa geïnvesteerd worden, waardoor bestaande winkelconcepten langer moeten meegaan.

Geef een reactie