Krap bij kas?

Juist in de huidige tijd kan het voorkomen dat u wel eens krap bij kas zit terwijl u nog genoeg openstaande vorderingen hebt. Debiteurenbeheer of creditmanagement is niet iets wat u dagelijks bezig houdt maar wel iets wat u kan helpen. Hoe eerder u betalingsachterstanden signaleert hoe beter dit is. Nieuwe leveringen of diensten kunnen eventueel uitgesteld worden, zodat de schade bij non-betaling niet groter wordt. Als betalingstermijnen worden overschreden is het belangrijk snel actie te ondernemen richting uw klant.

Dit voorjaar is de wet Bestrijding betalingsachterstanden bij handelstransacties in werking getreden. In deze wet zijn regels over de maximale betalingstermijn (60 dagen tenzij anders overeengekomen), de minimum vergoeding voor incassokosten (€ 40) en de verhoging van de wettelijke handelsrente (vanaf 1 januari 2013, 7,75%) geregeld. Ook zijn er specifieke regels met betrekking tot vorderingen op overheden opgenomen.

Met deze wet in de hand hebt u betere mogelijkheden onwillige betalers aan te pakken. Dat moet u wel doen. Inzicht is wanneer u uw administratie adequaat voert vaak het probleem niet. Tijd en motivatie vaak wel. Wanneer dit het geval is besteed uw debiteurenbeheer dan uit, bijvoorbeeld aan uw accountant of administratiekantoor. Het verdient zich terug!

Jaap Bergman

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *