De E-One: omdat slim reizen de toekomst is

Op het voormalige vliegveld Valkenburg wordt in stilte gewerkt aan de ontwikkeling van de E-One: een strak gestroomlijnd vervoermiddel dat het midden houdt tussen een ligfiets en een elektrische auto. Een interview met de twee ontwerpers en de zakelijke ondersteuner van het voertuig. “Mensen verrekken hun nek als wij voorbij komen.”

Op de website van E-One wordt het elektrische voertuig omschreven als 100% elektrisch, 100% Nederlands, 100% zuinig, 100% leuk, 100% vooruit, 0% fietsen en dus 0% moeite. Een jaar geleden begonnen Valkenburger Erik Vegt, Dave Goudeket uit Den Haag en Piet Ooms uit Valkenburg, die de zakelijke ondersteuning doet, met de ontwikkeling van dit futuristische voertuig.

De ontwikkelaars hebben hun thuishaven in een hangar van het voormalige vliegveld Valkenburg. Op de start- en landings- banen reden zij hun eerste proefrondjes. Inmiddels zijn de twee prototypes ook op de openbare weg te zien. Erik rijdt ermee door Valkenburg en omgeving, Dave rijdt dagelijks met de E-One van en naar zijn woonplaats Den Haag, een afstand van 25 kilometer die hij zonder files en tijdverlies overbrugt. De E-One kan een snelheid van ruim 25 kilometer halen. De bestuurder hoeft niet te trappen, maar beweegt zich elektrisch voort dankzij de accu’s en de elektromotor in het voertuig.

Hoe omschrijven jullie de E-One?

Erik Vegt: “Als een heel nieuw en uniek product waarmee we iets positiefs teweeg willen brengen. Het is een modern, superleuk en comfortabel 1-persoonsvervoermiddel. Je hebt geen last van wind of regen, dit in tegenstelling tot de scooter of de fiets. De gedachte erachter is dat de E-One een omslag teweeg gaat brengen op het gebied van energieverbruik en vervoer; eigenlijk een heel nieuwe vorm van en kijk op mobiliteit. Ik durf de stelling aan dat de E-One zuiniger is dan een gewone fiets, zeker als je hem combineert met een zonnecollectorlader. Want om energie te hebben om te fietsen zul je genoeg moeten eten, omgerekend van voedsel naar energie ben je zeker duurder uit. Om dan nog maar niet te spreken over de kosten van een scooter of een auto. Wij hebben uitgerekend dat je met de E-One, met de huidige stroomtarieven, maximaal 25 euro per jaar kwijt aan energiekosten, wanneer dit uit het netwerk komt. Voor dat bedrag kun je gemakkelijk 12.000 kilometer afleggen. Probeer dat maar eens met een ander voertuig!”

Piet Ooms: “Als je langs de N206 staat ter hoogte van Valkenburg, zie je veel auto’s voorbijrijden met slechts één persoon erin. Dat is natuurlijk slecht voor het milieu en de omwonenden. Er staat nota bene zelfs een school langs de weg. Kinderen ademen schadelijke uitlaatgassen en roetdeeltjes in. De E-One is een prima alternatief voor de auto en zelfs het openbaar vervoer. Verbreding van de N206 zal ons leefmilieu niet ten goede komen, beter kan het geld worden gestopt in de verbetering van de fietspaden, waarop de E-One mag rijden.”

Hoe moeilijk is het om zo’n nieuw product te ontwikkelen?

Erik: “Wij hebben wat lastige vraagstukken moeten overwinnen. De E-One past in geen enkel hokje. Dat is niet makkelijk gebleken, zeker waar het de regelgeving aangaat. Er waren veel hobbels te nemen om de benodigde vergunningen rond te krijgen, maar inmiddels is dat wel gelukt. Verder is er technisch gezien geen vergelijkbaar product in de markt, dus hebben wij verschillende technieken gecombineerd tot dit nieuwe prettige geheel.”

Dave Goudeket: “Op een maandagochtend zijn wij met de E-One naar het verantwoordelijke ministerie gegaan. Gelukkig stond een ambtenaar ons te woord, waarna het gehele aanvraagproces in een stroomversnelling kwam. Buiten stonden ondertussen velen zich aan de E-One te vergapen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft de E-One aan een grondige inspectie onderworpen en rijtesten gedaan. Wij waren dan ook zeer trots dat de E-One werd goedgekeurd en nu aangemerkt is als innovatieve of bijzondere bromfiets. Wij zijn blij dat het nu helemaal gelukt is, alleen de naam ‘bromfiets’ had wel iets moderner gekund, bijvoorbeeld iets met E-.”

Voor wie is de E-One bedoeld?

Erik: “Voor iedereen die zestien jaar of ouder is. Een rijbewijs en een kenteken zijn niet nodig, alleen een verplichte WA-verzekering van 40 euro. Vooral voor jongeren is dit ideaal, zo kunnen zij besparen op de hoge kosten voor het halen van een rijbewijs. Maar ook vooral op de daadwerkelijke reiskosten. Verder kun je overal zonder te betalen parkeren en je betaalt geen motorrijtuigenbelasting. Een beetje rekenmeester begrijpt hoeveel je bespaart. Ook voor woon-werkverkeer tussen de 5 en 35 kilometer is de E-One heel geschikt. Dat maakt de E-One ook heel aantrekkelijk voor bedrijven, die daarmee kunnen besparen op de reiskosten van hun personeel. Met een optionele extra accu  kun je nog verder rijden; een actieradius van 120 kilometer is zeker haalbaar. De reacties van mensen, van jong tot oud, zijn zeer positief.”

Wanneer komt de E-One op de markt?

Erik: “Wij zijn nu bezig met het produceren van een aantal pre-productie exemplaren, die weer verder zijn uitontwikkeld. Eind dit jaar zullen wij de E-One gaan leveren. We beginnen met de verkoop in Valkenburg bij Hoekstra Wheels. Vanaf 3630 euro (inclusief btw) heb je de E-One in je bezit. De E-One geeft echt een nieuwe dimensie aan reizen.”

Waarom wordt het een succes?

Piet: “Mensen die de E-One voorbij zien komen, verrekken hun nek.” Lachend: “Ik heb al heel wat tubes zalf verkocht in mijn apotheken om hen van hun spierpijn af te helpen. Het is een schitterend avontuur, bijna een jongensboek. Er is absoluut markt voor. Want: oog voor het milieu, andere kijk op mobiliteit, geen hinder van files en een enorme besparing op de vervoerskosten willen we toch allemaal? En dat is exact wat de E-One brengt. Vandaar dat ik in tegenstelling tot de banken, die veel te hoge eisen stellen aan dit soort innovaties, wel investeer in de toekomst en mede participeer in dit initiatief.”

Voor meer informatie over de E-One: www.e-one.nl.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *