Forse Belastingdienst opgave

Het zal u niet zijn ontgaan in de media, de Belastingdienst staat voor een grote opgave. Een reorganisatie waarbij maar liefst 5.000 medewerkers hun baan zullen verliezen. Zonder de douane en de Fiod werken er nu zo’n 20.000 mensen bij de Belastingdienst, dus 1 op de 4 ambtenaren is overbodig. En nee, nu volgen niet de in de volksmond bekende one-liners over belastingambtenaren, het bericht zelf levert al voldoende gespreksstof op.

Om te beginnen haak ik rekenkundig helemaal af. In de officiële mededeling wordt aangegeven dat de medewerkers die hun baan zullen verliezen binnen de Belastingdienst een andere baan aangeboden krijgen. Dat is goed nieuws en erg fijn voor die 5.000 medewerkers. Maar betekent dit dan niet dat de resterende 15.000 zich grote zorgen moet gaan maken over het behoud van hun baan? Want als die 5.000 medewerkers die hun baan verliezen toch mogen blijven, welke 5.000 gaan er dan daadwerkelijk uit?

Het schrappen van zo veel banen is mogelijk door nieuwe computersystemen. Het werk van de fiscus gaat zich meer richten op data-analyse. Dit moet preciezere belastingaanslagen opleveren en minder belastingontduiking. Nu kennen we allemaal wel de computersystemen waardoor de Belastingdienst al jaren onder vuur ligt. En die systemen krijgen de komende jaren meer vertrouwen dan de medewerkers van de Belastingdienst. Volgt u het nog?

Afgelopen jaar werd, na een periode van negen jaar en een bedrag van 203 miljoen euro, een automatiseringsproject uit de lucht gehaald. Sinds kort wordt de ICT-aanpak over een andere boeg gegooid en worden bestaande informatiesystemen aan elkaar geknoopt. Daarmee zou de Belastingdienst veel meer van burgers moeten weten zonder dat zij meer informatie hoeven op te geven. Dit zou dan moeten leiden tot een extra belastingopbrengst die, aldus de mededeling, kan oplopen tot honderden miljoenen en mogelijk miljarden euro’s.

Vooruitlopend op het vertrek van de 5.000 medewerkers is de hoogste ambtelijke baas inmiddels al opgestapt. In een brief aan zijn medewerkers schreef hij dat de reorganisatie van de dienst een forse opgave betekent. Normaal doet de belastingbetaler een opgave aan de belastingdienst die dan wordt gevolgd door (vaak) een forse aanslag. Ik ben erg benieuwd hoe aangeslagen de Belastingdienst is na het volbrengen van deze opgave.

Renger Kok
Register Belastingadviseur
YKV Accountants & Adviseurs
www.YKV.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *