Batelaan Kunststoffen B.V.: “We zijn stiekem overal”

Al meer dan vijftig jaar produceert Batelaan Kunststoffen maatwerkproducten van kunststof. Het productiebedrijf, dat in 2002 van Voorschoten naar Warmond verhuisde, staat sinds 1994 onder leiding van Annelies Batelaan, jongste dochter van Baan Batelaan, die het bedrijf van zijn uitvindende schoonvader commercieel maakte. Annelies licht haar managementfilosofie toe.

“Gisteravond zat ik in een bar en viel mijn oog op de lichtkap boven een biertap,” vertelt Annelies Batelaan. “Die kap was door ons gemaakt. Op zo’n moment ben ik trots en besef ik weer dat onze producten overal voorkomen, meestal onzichtbaar en zonder onze naam erop. Behalve lichtkappen zijn dat bijvoorbeeld beschermkappen voor machines en motoren, displays in winkels en kappen op stoelen voor schoonheidspecialisten – een van onze nieuwste projecten. Intern in ons bedrijf hebben we een app-groep waarin we foto’s plaatsen van producten die we tegenkomen. Ik heb de lichtkap gefotografeerd en deze in de app gezet. Zo laten we aan elkaar zien dat we stiekem overal zijn.”

A-team
Dat de veertien medewerkers van Batelaan Kunststoffen trots zijn op hun producten, heeft alles te maken met het feit dat trots een van de kernwaarden van het bedrijf is, samen met de begrippen aandacht, samen en kwaliteit. Medewerkers van Batelaan worden, behalve op de afgesproken resultaten, vooral beoordeeld of de vraag of ze het gewenste gedrag vertonen dat bij deze kernwaarden hoort. En nieuwe mensen worden hierop geselecteerd. Annelies Batelaan: “We maken zogeheten kunststof thermovormproducten die met behulp van warmte over een matrijs worden vacuümgezogen en daarna afgekoeld en nabewerkt. We willen een A-team zijn; mensen die met elkaar samenwerken, met oog voor elkaars sterke punten, en met aandacht voor elkaar en voor een kwalitatief goed product. Dit zorgt voor bedrijfstrots. Behalve een A-team is een goede strategie noodzakelijk. Als je deze goed uitvoert, dan volgt vanzelf cash, waardoor je weer kan investeren in goede medewerkers en bedrijfsmiddelen; het zogenaamde vliegwiel van succes.”

Wat merkt de klant van deze filosofie? Annelies Batelaan: “Onze merkbelofte is: elke keer net iets meer. Oftewel, ons serviceniveau komt op een steeds hoger niveau. Er staat een klantonderzoek op stapel in het tweede halfjaar, zodat we de klanttevredenheid kunnen meten en verhogen. Maar we weten al veel. Doordat we alleen maatwerkproducten maken, hebben we een intensieve relatie met onze klanten. Tijdens de ontwikkeling van het product, waarin we briefings, tekeningen en modellen maken, krijgen we continu feedback. Wij zijn de specialist, dus moeten we transparant en open zijn en goed uitleggen wat wij doen. De afgelopen jaren waren lastig vanwege de crisis, maar inmiddels hebben wij, onder andere door onze nieuwe strategie, veel nieuwe klanten. Die gaan de komende jaren meer rendement opleveren.”

Batelaan Kunststoffen B.V.
Veerpolder 8
2361 KV Warmond
T 071 – 561 33 01
I www.batelaan.nl
E [email protected]

Geef een reactie