Auton in Katwijk: Het beste voor de klant, al 26 jaar


Deel dit artikel

“Tachtig procent van onze klanten zit in de bloemenbranche,” zegt Roel Naves van automatiseringsbedrijf Auton. “Bedrijven in deze sector hebben geen standaard werktijden, maar werken zeven keer 24 uur. Dat betekent dat wij dus altijd klaar moeten staan om klanten tevreden te houden.” 

Geen antwoordapparaten, blabla, franjes en stropdassen, maar snel reageren op vragen en problemen van klanten. Dat is Auton. Roel Naves: “Tijdens een seminar voor tweehonderd man zat ik in een panel en werd mij gevraagd wat de missie is van mijn bedrijf. Ik moest er even over nadenken. Weet je wat mijn antwoord was? Eerst een kop koffie drinken, vervolgens vragen hoe het gaat – persoonlijk, met het gezin en met de zaak – en tenslotte kijken wat ik met mijn dienstverlening kan bijdragen aan het realiseren van het businessplan van de klant.”

Uit de hand

Al 26 jaar gaan Roel Naves en zijn mensen op deze manier te werk. Aanvankelijk was Roel leraar die als hobby had om bedrijven te helpen met hun computers. In de avonduren gaf hij computerles. Maar dat liep uit de hand. Overdag belden klanten naar school omdat ze een storing hadden. En de accountant maande Roel om BTW in rekening te brengen. Zo ontstond Auton, een samenvoeging van automatisering en ondersteuning.

Nog steeds is de levering van hardware de core-business. Tegenwoordig zijn dat niet alleen computers en printers naar ook tijdsregistratiesystemen, telefonie en beveiligingscamera’s. Verder zijn het beheren en monitoren van netwerken belangrijker geworden. “We geven advies over al dan niet in de cloud gaan, maar we boren ook nog steeds gaten om een computerwerkplek in te richten met grote schermen.”

Veel klanten uit de begintijd zijn nog steeds klant, bijvoorbeeld orchideeënkwekerij Orvi uit Rijnsburg. En net als toen wordt nauw samengewerkt met leveranciers, onder andere met softwarebedrijven. “Klanten worden goed geholpen en willen niet weg. We weten dat bloemen- bedrijven zich geen storingen kunnen veroorloven. Tijd is geld, vandaar dat we altijd reservemateriaal op voorraad hebben en snel naar de klant rijden als dat nodig is.”

Gezicht van Auton
Roel, inmiddels 61, is nog altijd het gezicht van Auton, maar zijn opvolger, Graham Belet, door Roel vijf jaar geleden weggeplukt bij een computerwinkel, wordt geleidelijk geïntroduceerd, zodat hij over enkele jaren het bedrijf kan overnemen. “Voor velen zijn Auton en ik een en hetzelfde, maar inmiddels is zeventig procent van de klanten content met Graham,” zegt Roel. “We zitten op dezelfde lijn, met beiden dezelfde intentie: het beste voor de klant. Het enige verschil is dat ik met mijn 61 jaar meer ervaring heb. Daar staat tegenover dat als je dertig bent, je nog geen tunnelvisie hebt. Dat is ook veel waard.”

Auton
Heerenweg 7 (bedrijventerrein ’t Heen)
2222 AM Katwijk
T 071 – 403 31 99
I www.auton.nl
E info@auton.nl

Geef een reactie