Hyundai iX35 FCEV: Rijden op water


Deel dit artikel

Dat een auto op water zou kunnen rijden was destijds natuurlijk iets voor science fiction programma’s, want dat geloofde natuurlijk niemand. Maar, science fiction is toch realiteit geworden, want Hyundai introduceert als eerste in de wereld de Fuel Cell in serieproductie met de iX35 FCEV. Dit nieuwe model was even te gast bij Hyundai dealer Geenjaar in Leiden voor een sneak preview.

DOOR JOHN VROOM, AUTOREDACTEUR

De typetoevoeging FCEV staat voor Fuel Cell Electric Vehicle. Een elektrische auto en waterstof? Ja, ik leg het in grote lijnen even uit zonder té technisch te worden. De brandstofcel, de elektromotor, het batterijpakket en de waterstoftank vormen de belangrijkste componenten van deze Hyundai iX35 FCEV. U tankt de waterstoftank vol in minder dan 3 minuten. U drukt op de Power start-stopknop en hij is ‘gestart’. De brandstofcel zet waterstof om in protonen en elektronen. De elektronen zorgen voor de elektriciteit en de protonen reageren met de zuurstof in de aangedreven lucht, waarbij warmte en waterdamp vrijkomen. De opgewekte elektrische energie gaat via de gelijkstroom-/wisselstroomomzetter naar de motor die via de elektronisch geregelde overbrenging voor de voortbeweging van de auto zorgt. Automaat in de drive-stand, gaspedaal intrappen en daar gaat u.

Groot voordeel is ook dat deze elektrische auto muisstil is en als een speer accelereert, dus uiterst sportief rijden mogelijk maakt. Op een volle waterstoftank rij je zo’n kleine 600 kilometer. Aan de buitenkant kan niemand zien dat je elektrisch rijdt, afgezien van de typeplaatjes en de Power-klok die de plaats heeft ingenomen van de toerenteller op het dashboard. Voor de rest is deze iX35 een stoer ogende eigentijdse SUV met een hoge zit, waarvan u de voordelen bij het instappen merkt en met een uitstekend overzicht rondom.

Het dashboard is keurig afgewerkt in een aparte vormgeving en met een goede ergonomie. Deze iX35 is ook luxe uitgevoerd met een groot aantal veiligheidsvoorzieningen, zoals de actieve hoofdsteunen die zich bij een aanrijding aanpassen om de kans op nekletsel te verkleinen. Zes airbags en een Achteruitrijcamera. En het grootste voordeel voor de berijder is natuurlijk afgezien van het milieu-aspect de bijtelling van 4%. Rij eens langs bij Ton Geenjaar, dan kan hij u alle verdere details vertellen. U ziet maar hoe een droom realiteit kan worden. Rijden op water!

Geef een reactie