Gardini: online platform voor tuinliefhebbers

Begin dit jaar lanceerden het internetbedrijf Sera Business Design uit Alphen en Hoogeveen Plants uit Boskoop een online platform voor consumenten die een tuin willen aanleggen of herinrichten: Gardini. Machiel van der Schoot van Sera licht het concept toe. “Over drie jaar streven we naar een omzet van minstens 50 miljoen.”

Wat is Gardini precies?
Machiel van der Sloot: “Gardini is een online platform voor iedereen die van een mooie tuin houdt; een community voor consumenten waar de beleving centraal staat. Het unieke is dat we op internet complete tuinen aanbieden tegen een vast bedrag, zoals meubelzaken en keuken- en badkamerspecialisten ook doen. Een soort Ikea zou je kunnen zeggen. Voor tuinen is dat er gek genoeg niet. Consumenten kunnen de tuin in zijn geheel online bestellen, inclusief de aanleg door een hoveniersbedrijf, maar ook losse onderdelen als planten, bomen, tegels, schuttingen, verlichting, tuinmeubilair, vijvers en barbecues.”

Hoe is het idee ontstaan?
“Het idee is geboren in september 2014 tijdens de jaarlijkse internationale vakbeurs voor de boomkwekerijsector, Plantarium in Boskoop, die door heel veel bezoekers uit tientallen landen wordt bezocht. Kwekers en andere leveranciers laten via Gardini rechtstreeks aan de consument zien wat ze leveren, zonder tussenkomst van tussenhandelaren en grootwinkelbedrijven die de kwekers vaak uitknijpen. In eerste instantie hebben we overlegd met de gemeente Alphen en de Greenport Boskoop, maar dat soort overleggen duren lang. Vandaar dat we in kleiner comité verder zijn gegaan.”

Wie zijn de initiatiefnemers?
“Gardini is een initiatief van Hoogeveen Plants in Boskoop en Sera, samen met zo’n vijftig leveranciers. We hebben een vijftigtal tuinen gefotografeerd en gefilmd plus alle losse producten en artikelen erin. Dat was heel veel werk en we zijn nog niet klaar. Inmiddels hebben we mensen aangenomen voor de commercie en de logistiek en we hebben een belteam dat vragen van consumenten beantwoordt en offertes nabelt.”

Wat wil je met Gardini bereiken?
“In Nederland gaat vier miljard euro om in de tuinbranche, inclusief aanverwante producten. Wereldwijd gaat het om een paar honderd miljard. Daarom geloven wij in het concept. We willen de online community uitbreiden met een tuincentrum van de toekomst met voorbeeldtuinen, zoals de Keukenhof, maar dan een tuin die mensen jaarrond kunnen bezoeken en waar ze producten kunnen scannen met hun smartphone, zodat ze die daarna op internet kunnen bestellen. Tijdens kerst kunnen we bijvoorbeeld speciale kersttuinen laten zien. Zo stimuleer je niet alleen de branche, maar ook het toerisme en de werkgelegenheid. De combinatie groen en toerisme is een enorme trekpleister. Boskoop is er geschikt voor met zijn vele boomkwekerijen en zijn vaarwegen.”

Zijn er al resultaten geboekt?
“Begin februari is het platform gelanceerd. De eerste tuin is inmiddels aangelegd: in Sittard met hulp van lokale leveranciers daar. Het moeten er op korte termijn zo’n twintig tot dertig per week worden. Daarna moet het snel gaan groeien. Ons streven is een jaaromzet van minimaal 50 miljoen euro over pakweg drie jaar.

Bovendien willen we het concept internationaal aanbieden. Ik ben pas naar een internationale tuinbeurs in Bahrein geweest, waar partijen uit Singapore en Canada hun belangstelling hebben getoond. Die gaan nu op zoek naar lokale partners en vertalen het concept naar de lokale markt. Het leuke is dat er in andere landen andersoortige tuinen komen, in het Midden-Oosten bijvoorbeeld tuinen met palmbomen.”

Krijg je veel medewerking?
“Dit soort ideeën uitwerken is een eenzame klus, ondanks het feit dat we in februari er de kwekersprijs mee hebben gewonnen. Veel partijen kijken eerst de kat uit de boom. De gemeente Alphen heeft bijvoorbeeld wel aangegeven dat dit initiatief past in het economisch beleidsplan en dat we dus in aanmerking komen voor subsidie, maar verder wil Alphen niet te veel risico lopen. Bij dit soort initiatieven moet je niet klassiek denken. Er wordt in Alphen veel gesproken over de infrastructuur verbeteren maar bij de verkoop via online platforms heb je geen wegen nodig. Lokale partners bedienen de klant. Wat wel belangrijk is, is hoogwaardige kennis, vandaar dat we een HBO-opleiding nodig hebben. Er komt een nieuwe wereld aan. Daarom hebben we een deltaplan voor de Greenport Boskoop nodig met krachtige bestuurders die de kar trekken en die de samenwerking met allerlei partijen zoeken, niet ambtenaren die met elkaar vergaderen. Om echt iets nieuws neer te zetten, is lef nodig en dat mis ik nog bij de gemeente Alphen.”

Gardini
Raadhuisstraat 211
2406 AC Alphen aan den Rijn
T 0172 – 89 11 41
E [email protected]
I www.gardini.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Julian
Beste, Ik heb een kort vraagje, ik kwam rijnstreekbusiness.nl tegen terwijl ik aan het kijken was naar websites/webshops in Nederland. Ik heb wat ideeën en aandachtspuntjes opgeschreven die ik graag zou willen bespreken wat betreft SEO en conversieoptimalisatie. Dit is geheel vrijblijvend en indien gewenst kan ik ze even op de mail zetten? Bellen kan ook altijd! Ik wil je ook graag een gratis SEO-Analyse wat betreft de prestaties van je website mailen als je het interessant vindt? Ik hoor het graag. Met vriendelijke groet, Julian van Dijck Mediya B.V https://mediya.nl/
11-04-2024 16:43
Julian
Julian
Beste, Ik heb een kort vraagje, ik kwam rijnstreekbusiness.nl tegen terwijl ik aan het kijken was naar websites/webshops in Nederland. Ik heb wat ideeën en aandachtspuntjes opgeschreven die ik graag zou willen bespreken wat betreft SEO en conversieoptimalisatie. Dit is geheel vrijblijvend en indien gewenst kan ik ze even op de mail zetten? Bellen kan ook altijd! Ik wil je ook graag een gratis SEO-Analyse wat betreft de prestaties van je website mailen als je het interessant vindt? Ik hoor het graag. Nog een fijn Paasweekend! Met vriendelijke groet, Mike van Wijnen Mediya B.V https://mediya.nl/
30-03-2024 09:58
Julian