Watertanden tijdens de Autotestdag 2019 in Grand Hotel Huis ter Duin

Vijfentwintig keurig gepoetste bolides en even zoveel testrijders waren op woensdag 22 mei present in Grand Hotel Huis ter Duin voor de jaarlijkse autotestdag. Opvallend dit jaar: het wagenpark was veelzijdig; benzine, diesel, hybride en elektrisch, alleen auto’s op waterstof ontbraken nog. Maar dat laatste is een kwestie van tijd volgens trendwatcher Richard Lamb.

Onder de aanwezige testrijders waren dit keer opvallend veel accountants en advocaten. Maar door de bank genomen was het deelnemersveld weer heel gemêleerd met onder andere een reclameman, een strandpaviljoenhouder en zelfs een deurwaarder. Zij verzamelden zich in de vroege morgen van 22 mei in de lounge van het luxueuze Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk voor een kopje koffie of thee en petitfourtjes van het huis. 

Geroezemoes

Al snel was het een geroezemoes van stemmen, waar bladmanager Paul Schelvis van Rijnstreek Business maar met moeite bovenuit kwam toen hij rond de klok van negen uur iedereen welkom heette. Na een kort voorstelrondje koppelde hij de testrijders aan een van de aanwezige autodealers, waarna zij gezamenlijk naar het parkeerdek van het hotel gingen om de ter beschikking gestelde auto te bekijken, die in een lekker lentezonnetje stond te blinken. Na een demonstratie van de wagen, wat korte instructies en een gezamenlijke foto kon de testrit beginnen.Tegen de klok van tienen had ook de laatste chauffeur het parkeerterrein van het hotel aan de Noordzeekust verlaten, op weg naar afspraken bij een klant of gewoon naar kantoor, al dan niet via een omweg, waar het onvermijdelijke werk lag te wachten, autotestdag of niet.  

Rondje Leeuwarden

Hilariteit alom toen in de namiddag tijdens de afsluitende borrel bleek dat een van de testrijders nog niet terug was van een bezoek aan een klant in Leeuwarden. En dat terwijl hij toch net als de andere testrijders een snelle auto tot zijn beschikking had, zo werd duidelijk tijdens een rondje evalueren. 

De meeste rijders toonden zich meer dan tevreden over hun testauto. Dat gold zeker voor een van de testrijders die in een cabriolet had gereden. “Ik heb het gaspedaal best hard ingetrapt.” Een collega-rijder, die in een coupé had gereden, liet zich in soortgelijke bewoordingen uit. Lachend: “Ik moest hier en daar wel wat stoeptegels recht leggen.”  

Zelfrijdende auto

Het slotwoord was voor trendwatcher/innovatieambassadeur Richard Lamb. Met een vlotte presentatie op een van de zonnige terrassen van het hotel, waar het prettig toeven was, nam hij de aanwezigen mee in de toekomstige autowereld, in het bijzonder die van de zelfrijdende auto en de auto op waterstof.

In een tijd waarin de wegen dichtslibben, is de toekomst aan de zelfrijdende auto of desnoods de vliegende auto, hield Richard Lamb zijn gehoor voor, al zijn er de komende jaren nog wel wat praktische bezwaren weg te nemen. Want hoe houd je bijvoorbeeld zelfrijdende en ‘gewone’ auto’s uit elkaar? Door aparte rijstroken aan te leggen?

Waterstof

Een tweede trend is de auto op waterstof. Zo doet Shell bijvoorbeeld proeven met een wagen die regelmatig van Helmond naar het Shell-kantoor in Den Haag rijdt. Ook is er een challenge geweest waarbij een auto op waterstof zonder te tanken van Kopenhagen naar Bazel reed. Auto’s op waterstof zouden dus de toekomst kunnen zijn, mits er een oplossing komt voor het opslaan van waterstof. Op dit moment is de opslag ervan – onder hogedruk – nog gevaarlijk, vandaar dat gezocht wordt naar alternatieven. 

Maar mogelijk is er nu een doorbraak bereikt. Want een slimme uitvinder uit Nederland, Gerard Lugtigheid uit Voorschoten van het bedrijf H2Fuels Systems, heeft een methode bedacht waarbij waterstof in de vorm van poeder wordt opgeslagen. Na toevoeging van zuiver water en het zuur natrium-boor kan er vervolgens brandstof van gemaakt worden, dat gewoon bij bestaande benzinestations zou kunnen worden getankt. Dit zou een mooie vervanging zijn van de huidige fossiele brandstoffen. Olie-, energie- en chemiebedrijven zijn zeer geïnteresseerd in deze spectaculaire techniek. 

Spannend jongensboek

“Het lijkt vooralsnog een spannend jongensboek,” concludeerde Richard Lamb aan het eind van zijn betoog. “Maar wie weet, wanneer er voldoende investeerders worden gevonden, is dit dé oplossing en hebben we over een aantal jaar een autotestdag met auto’s die op waterstof rijden.”

In Rijnstreek Business editie 5 kunt u de testverslagen lezen van de 25 deelnemers aan de autotestdag. Met dank aan diverse autodealers uit onze regio die een of meerdere automodellen ter beschikking hebben gesteld. En met dank aan Grand Hotel Huis ter Duin voor de gastvrije ontvangst van alle deelnemers. Klik HIER voor Rijnstreek Business 5 Online.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *