Werkplekinrichter hijdra.com: “We gaan voor de relatie, niet de transactie”

Op 1 januari 2019 was het 25 jaar geleden dat Dirk Jan Hijdra een bedrijf in kantoormeubelen, kantoormachines en kantoorartikelen begon. Naar aanleiding hiervan een interview met de oprichter. “We zijn in de afgelopen 25 jaar een ander bedrijf geworden.”

Hoe vieren jullie het 25-jarig bestaan? Met een groot feest?
Dirk Jan Hijdra: “We hebben ervoor gekozen om het een-op-een met onze klanten te vieren. Zo zijn we bijvoorbeeld afgelopen zomer toen het 40 graden was met een vrieskist langs een deel van onze klanten gegaan om ijsjes uit te delen. Even een lekkere verfrissing op de werkplek omdat we 25 jaar bestaan. Dit najaar doen we een soortgelijke actie maar dan met een flesje water, met daaraan gekoppeld een aanbod voor een kosteloos werkplekadvies ter waarde van 75 euro. Ons motto is: ‘Als het je lukt om je klanten op een blijvende manier positief te verrassen, dan doe je het goed’.” 

Wat waren mijlpalen in de afgelopen 25 jaar?
“De rode lijn in de afgelopen jaren is dat we altijd met onze klanten bezig zijn. We gaan voor de langdurige relatie, niet voor de transactie. Die komt er dan vanzelf wel achteraan. De behoefte van de klant is het vertrekpunt. Het allerbelangrijkste is dat klanten bij ons terugkomen als ze na verloop van hun tijd hun kantoor gaan vernieuwen. Veel klanten zitten al twintig jaar bij ons.”

Welke ontwikkeling heeft Hijdra doorgemaakt?
“We zijn begonnen in Langeraar met klanten in de dorpen rondom Alphen aan den Rijn. Na vijf jaar zijn we verhuisd naar Leimuiden, waar we onze showroom hebben, onze opslagruimte en waar we onze reparaties doen. We hebben nog steeds veel binding met de regio, maar we richten ons ook op groeiregio’s, bijvoorbeeld Haarlemmermeer. We zitten in het Groene Hart, zeg maar grofweg tussen Amsterdam en Bodegraven, maar dankzij internet en onze webshop opereren we in het hele land. Ons klantenbestand varieert van scheepswerven tot kwekers en van accountantskantoren tot detaillisten. Klanten vinden ons op internet doordat ze bijvoorbeeld een bureaustoel nodig hebben. We hebben trouwens van oudsher een groot assortiment stoelen. Dat is een specialiteit van ons.”

Hoe zou je hijdra.com kort omschrijven?
“We zijn in de loop van de jaren een ander bedrijf geworden, veel meer dienstverlenend in plaats van alleen maar leverancier van spullen. Klanten hebben een vraag en wij zoeken de juiste oplossing. We willen weten wat er speelt bij onze relaties en zoeken de dialoog, met als motto: ‘Creëer de ideale werkomgeving’. Dat was 25 jaar geleden het geval en dat blijft zo. Ons personeelsbestand is nu heel divers, een mix van specialisten en adviseurs op het gebied van kantoormeubelen, kantoorartikelen, ICT en project-inrichting. Dat is langzaam zo gegroeid.” 

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?
“Dan heb je het over advies, het inrichten van de totale werkplek en projectinrichting. We willen een bijdrage leveren aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers en schakelen zo nodig vitaliteits-coaches, arbodiensten, fysiotherapeuten en zelfs diëtisten en loopbaancoaches in. Verder doen we ook de bekabeling voor de ICT-infrastructuur. En als het om projectinrichting gaat, werken we samen met binnenhuisarchitecten. Maar daarnaast kun je ook gewoon bij ons terecht voor een bureaustoel en voor reparaties. Dat laatste is ook een vorm van duurzaamheid.” 

Tot slot: waar staat hijdra.com over pakweg vijf jaar?
“We gaan door op de uitgezette koers. We willen de verbindende partij zijn en blijven, die klanten inspireert en op ideeën brengt. We blijven producten leveren, maar de behoefte aan advies zal groter worden. Tegelijkertijd verandert de markt, onder andere als gevolg van de digitalisering. Daar moet je als ondernemer op inspelen, bijvoorbeeld met whitepapers op onze website, waar we onze jarenlange kennis en ervaring samenbrengen en uitdragen.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *