‘Op zoek naar werk? Doe mij maar een sterk merk!’


Deel dit artikel

Jij bent op zoek naar personeel. En daarom wil je in contact komen met die mensen die bij jouw merk willen komen werken. Potentiële werknemers hebben echter steeds meer keuze bij het kiezen van een werkgever door een toenemende schaarste in de arbeidsmarkt. En waarom kiezen zij dan niet voor jouw merk? 

MAARTEN VAN VLIET, PARTNER BIJ IM CREATIVE AGENCY

Dat een merk meerwaarde heeft voor klanten en potentiële afnemers, dat snappen de meeste merken wel. Maar een merk – en dan met name een sterk merk – heeft veel meer invloed op andere gebieden dan alleen op klanten en potentiele afnemers. In het model hieronder zie je welke effecten het investeren in je merk nog meer heeft: 

Het Interne Merk
Medewerkers
Resultaat: Werken volgens de overtuiging van het merk

Het Werkgeversmerk
Talenten & Experts
Resultaat: Willen werken voor het merk

Het Afnemersmerk
Koper & Niet-kopers
Resultaat: Willen kopen van het merk

Het Financiële Merk
Investeerders
Resultaat: Hogere waarde van het merk

Met name bij het Werkgeversmerk zie je dat het bouwen van een merk veel invloed heeft. Het merk is namelijk een krachtig wapen in de strijd om personeel te werven. 

Een onderzoek door Randstad bevestigt dat sterke merken;

– Makkelijker personeel werven

– Een lager personeelsverloop hebben

– Lagere wervingskosten (tot bijna de helft lager) hebben 

– Een compensatie bieden voor een lager salaris. Aantrekkelijke werkgevers kunnen namelijk lage-re salarissen bieden

In de ‘war on talent’ loont het dus als werkgever om te investeren in je merk. Werknemers kiezen eerder voor een sterk merk, met een duidelijk merkverhaal. Het leidt daarnaast ook nog tot 

lagere wervingskosten. Echter, een merk opbouwen doe je niet in een dag. Dat is een continu proces. Dus waarom wachten? Start vandaag met het ‘werken aan je merk’. 

Hulp nodig?

Snel aan de Slag mag alle aangesloten organisaties een vrijblijvende workshop aanbieden van IM Creative Agency om te bepalen wie je als merk bent of wil zijn. Voor meer informatie of het plannen van een workshop neem je contact op met Esther Verhaagen. (esther@weareim.nl of 071-8896358).

Geef een reactie