Don’t worry, Be Happy


Deel dit artikel

De vraag ‘Hoe gaat het’ mag doorgaans alleen beantwoord worden met ‘Goed!’. Soms test ik de vrager en geef aan dat het niet goed gaat. Dan zeg ik bijvoorbeeld dat ik zorgen heb. Met zo’n antwoord test je de vragensteller of hij oprechte interesse heeft. Als dat zo is, is hij een van de mensen met wie je je zorgen kunt delen. Dat is fijn om te weten want laten we reëel zijn: iedereen heeft wel eens zorgen.

Zorgen kun je over van alles hebben en ze kunnen leiden tot stress. Dat is ook een veel voorkomend fenomeen in de huidige tijd. Steeds meer mensen hebben last van stress en dat doet hen geen goed. 

Ook bedrijven kunnen last hebben van stress. De liquiditeit daalt, de druk van de bank stijgt, talent verlaat de onderneming. Aan alles voel je dat het bedrijf staat te schudden op haar grondvesten. Vaak heeft dit een oorzaak. Het coronavirus dat sinds het begin van dit jaar rondwaart in de wereld kan zo’n oorzaak zijn. De economie heeft er op verschillende manieren last van en alle bedrijven krijgen er op de een op andere manier mee te maken. Reisbureaus die gespecialiseerd zijn in reizen naar China worden voorbijgelopen. De kans is groot dat in de Keukenhof minder Chinese toeristen zijn. Hotels hebben te maken met annuleringen en er worden geen producten meer afgeleverd vanuit China, waardoor winkels te maken hebben met lege schappen en de consument met prijsverhogingen. 

Het is goed om na te denken welke impact zaken kunnen hebben op uw bedrijf. Of het nou het coronavirus is of de het ontbreken van een handelsakkoord met het Verenigd Koninkrijk. Er komt een moment dat de economie een stap terug doet en wat is het effect daarvan op uw onderneming? Daarbij is het nuttig om 

allerlei factoren te bekijken, een soort stresstest. Hoe afhankelijk bent u van een of een beperkt aantal leveranciers of afnemers? Welk deel van uw kosten is vast en welk flexibel? Hoe flexibel kunt u uw personeel inzetten?  En ook hoeveel reserves heeft u, in voorraad of in geld om mindere tijden door te komen? 

Door periodiek een ‘Stresstest’ uit te voeren weet u hoe de organisatie ervoor staat. Dat is prettig want er komt een tijd dat u uitdagingen het hoofd moet bieden. Hoe fijn is het dan als u kunt zeggen: “Don’t Worry, Be Happy!”.

Peter de boer
Accountants, partner
Driebergen Accountants
www.driebergenaccountants.nl

Geef een reactie