Erik Seisveld, franchisenemer en financieel adviseur bij SNS: “De tijden zijn veranderd, je verplaatsen in de klant is gebleven”

Erik Seisveld (49) werd in 2010 financieel adviseur en franchisenemer bij SNS in Lisse. In 2015 en 2016 kreeg hij ook de vestigingen in Nieuw-Vennep en Voorhout onder zijn hoede. In die periode gebeurde er veel in de financiële wereld. Hoe ontwikkelde het vak van financieel adviseur zich de afgelopen jaren volgens hem? Een interview.

Wat doet een franchisenemer bij SNS?

“SNS is de enige bank met een franchiseformule. In 2009 zijn we daarmee begonnen. Ik sloot in 2010 aan en was daarmee een van de eerste franchisenemers. Het voordeel van een franchiseformule is dat de kantoren gerund worden door ondernemers die dus zeer gemotiveerd zijn. Sinds 2009 is het aantal kantoren, of eigenlijk: winkels zoals wij het noemen, flink gegroeid. Ongeveer twee derde van de circa tweehonderd winkels heeft nu een franchiseformule. Onze klanten kunnen er zes dagen in de week terecht, dus ook op zaterdag.”

Waarom zoveel vestigingen in een tijd waarin mensen hun bankzaken vooral via internet regelen?

“Vaak oriënteren mensen zich eerst via de website, dus ook bij ons. Maar bankzaken en verzekeringen zijn vaak lastig. Hierdoor hebben mensen behoefte aan persoonlijk contact. Wij helpen graag. 

Dit kan zowel via de telefoon als in onze winkels. Daarmee gaan we in tegen de trend dat banken steeds meer filialen sluiten. In veel plaatsen is er nog maar één of zelfs helemaal geen bank meer. Met onze negen mensen in de winkels in Lisse, Nieuw-Vennep en Voorhout richten we ons op klanten tussen grofweg Bennebroek en Voorhout en tussen de Noordzee en de snelweg A4. Veel mensen zijn verknocht aan hun bank en gaan niet over één nacht ijs als ze overwegen om bij hun bank weg te gaan, maar de sluiting van een kantoor kan een reden zijn om over die drempel heen te stappen.” 

Hoe werkt SNS dan precies?

“Het telefonisch contact is zodanig geregeld dat klanten dezelfde mensen aan de telefoon krijgen als die ze ook in de winkel spreken. Dus bij ons geen keuzemenu, je krijgt meteen een bekend persoon aan de lijn. Dat wordt zeer gewaardeerd door onze klanten en het sluit ook aan bij onze slogan: ‘Bankieren met de menselijke maat’. Met een uitstekende bereikbaarheid op internet, via de telefoon en in de winkel onderscheiden we ons van andere banken en verzekeraars en geven we advies op het gebied van betalen, sparen, financieringen, hypotheken en lijfrentepolissen. Van oudsher hebben we vooral particuliere klanten maar sinds kort richten we ons ook nadrukkelijker op zakelijke klanten.”

Is dat nieuw? 

“Ja, we vinden het tijd voor meer focus op de zakelijke markt, met als motto ‘eerst de klant, dan de bank’ en met dezelfde kernwoorden als we hanteren voor onze particuliere klanten: een goede bereikbaarheid en transparantie, bijvoorbeeld als het gaat om onze tarieven. Het gaat bij ons niet om maximale winst, maar er maximaal zijn voor de klant. We richten ons op kleinere zakelijke klanten, van eenmanszaken tot bedrijven met zo’n man of tien personeel. Zij kunnen bij ons terecht voor zakelijke betaalrekeningen, verzekeringen, bedrijfshypotheken en – dat is nieuw – zakelijke kredieten tot 50.000 euro om te investeren in bijvoorbeeld een bedrijfspand, auto, software of pc’s.” 

Hoe lang ben al je werkzaam in de financiële dienstverlening?

“Ik werk sinds 2000 in de financiële dienstverlening. Voordat ik in 2010 overstapte naar SNS werkte ik bij de Hypotheekshop en als zelfstandig adviseur. Dat ik naar SNS ben overgestapt, was vanwege het sterke merk en het geweldige imago. Daarbij kan ik me, behalve met hypotheken, ook met andere bankproducten bezighouden. Voordeel is ook dat ik als inwoner van Lisse dicht bij mijn werk en mijn klanten zit. Ik kan het wandelend af en kom mijn klanten overal tegen. Ze kunnen mij altijd en overal aanspreken en dat houdt je scherp en betrokken. Ik zie dat veel mensen niet goed snappen hoe geld nu eigenlijk werkt. Het is mijn drijfveer daarbij te helpen. Die betrokkenheid komt ook tot uiting in het maatschappelijk leven. Om die reden waren we in 2015 hoofdsponsor van de feestweek in Lisse. Ook geef ik in Nieuw-Vennep presentaties over financiële zaken in het Adamas Inloophuis voor mensen met kanker en hun familie. Daarnaast was ik een tijdlang penningmeester van de Business Club Lisse.”

Tot slot: is er veel veranderd in je vak de afgelopen jaren? 

“Vroeger had een lokale bankdirecteur mandaat om te doen wat een klant nodig had. Die tijd is voorbij. Nog steeds moet je je verplaatsen in je klant en erachter komen wat hij nodig heeft, maar vervolgens wordt er op centraal niveau gekeken wat er financieel mogelijk is. Dat heeft te maken met strengere toezichtregels die de afgelopen vijftien jaar zijn ingevoerd. 

Alles moet worden vastgelegd. Door automatisering en robotisering gaat dat wel steeds gemakkelijker en sneller. Daardoor zit je dicht op de bal en kun je toch goed helpen. Door breed aanwezig te zijn in de samenleving, ook bij jongeren en senioren, willen we dat laten zien aan iedereen, zowel met landelijke campagnes als door lokale aanwezigheid.”

Bankieren met de menselijke maat

SNS doet het anders dan andere banken en investeert in persoonlijk klantcontact. Daarom zoekt de organisatie collega’s die invulling willen geven aan ‘bankieren met de menselijke maat’. Wil jij je als franchisenemer aansluiten bij de succesformule van SNS? Kijk dan eens op www.snsfranchise.nl. Of zoek je een baan als persoonlijk adviseur of financieel adviseur? Laat dit dan weten aan Erik Seisveld 

([email protected]) of kijk op www.snsfranchise.nl/franchise/vacatures-bij-franchisenemers

SNS Bank Lisse
Kanaalstraat 58 A
2161 JN Lisse
T 030 633 3000
E [email protected]
I www.snsbank.nl/lisse

Geef een reactie