Stichting VALK over automatiseerder Auton


Deel dit artikel

De plannen bij Stichting VALK voor het vervangen van de IT-werkplekken lagen klaar toen Nederland in lockdown ging vanwege het coronavirus. Opeens was de behoefte aan snel werkende computers met webcams groter dan ooit om de psychologische zorg te continueren. Auton hielp ons in één weekend uit de brand, zegt Teije Koopmans, directeur van het angstexpertisecentrum. Een interview.

Hoe groot was de nood?

“Stichting VALK is een organisatie zonder winstoogmerk. Dertig jaar geleden is de stichting opgericht in een kamertje op de universiteit waar we met afgeschreven pc’s ons werk deden. Lange tijd kon dat, maar de laatste jaren werd duidelijk dat nieuwe computers echt prioriteit hadden. Als ik ’s morgens binnenkwam, startte ik mijn pc op en ging ik eerst een kwartier koffie drinken. Vervolgens opende ik de internetverbinding en dat duurde ook weer een kwartier bij wijze van spreken. Dat is niet efficiënt en beïnvloedt het werkplezier nadelig. Bovendien hebben we als GGZ-instelling te maken met strenge regels voor het beveiligingen van patiëntgegevens. De ICT moet gewoon op orde zijn.” 

Toen brak het coronavirus uit en ging Nederland in lockdown. Wat betekende dat voor Stichting VALK?

“Van de ene op de andere dag konden we onze cliënten niet meer ontvangen en moesten we overstappen op beeldbellen via Teams. Auton heeft toen snel geschakeld. In één weekend heeft Auton nieuwe pc’s geïnstalleerd op onze werkplekken inclusief webcams en microfoons. Sindsdien werken we dertig keer sneller. We zijn in één keer van 1980 naar 2020 gegaan. Dat geeft een boost en is een genot voor iedereen. En het is ook goed voor de onderlinge verbondenheid binnen ons team nu we door de coronamaatregelen vaker vanuit huis moeten werken.”

Waarom kozen jullie voor Auton?

“Ik ken eigenaar Graham Belet persoonlijk, vandaar dat ik hem heb gevraagd. Om de schijn van belangenverstrengeling te vermijden, heeft hij ook met andere mensen van Stichting VALK gesproken. Ook hebben we bij andere bedrijven offertes opgevraagd. Maar het was meteen duidelijk dat Auton het moest worden.” 

Waarom?

“Auton snapt het gewoon. Voordat de offerte werd afgegeven, had het bedrijf al contact opgenomen met onze softwareleverancier over het draaien van de systemen op de pc’s en op het platform waarop de best wel complexe manier van declareren bij zorgverleners draait. Bovendien zet Auton niet zomaar pc’s neer, maar weet het ook dat organisaties zoals wij subsidie van Microsoft kunnen krijgen. Dat scheelde een forse investering in software en dat is belangrijk want in de zorg wordt altijd bezuinigd. Voordat wij kunnen bedenken hoe het moet, heeft Auton het al opgelost. Ze zijn heel hands-on. Dat geldt trouwens ook voor calamiteiten. Begin dit jaar dachten we een virus te hebben, wat achteraf gelukkig niet zo was. Binnen een kwartier stond er een medewerker van Auton op de stoep.” 

Hoe gaat het nu verder met de automatisering?

“Onze ambitie is om de nummer één te worden in het aanbieden van psychologische zorg via de digitale weg. Een online consult met cliënten kan heel efficiënt. Als de verbinding goed is, is er nauwelijks verschil met een gesprek op locatie, hebben we gemerkt. Verder willen we naar een papierloos kantoor. En daarnaast willen we klanten meteen na een behandeling of training online feedback laten geven. Bij dit alles hoort ook dat onze medewerkers vanuit huis moeten kunnen werken. Vanwege de strenge privacy-regels van de universiteit kon dat niet zomaar, maar Auton heeft de ICT-mensen van de universiteit ervan weten te overtuigen dat dit wel kan.”   

Tot slot: heb je nog tips voor Auton?

Lachend en na lang nadenken: “Het enige wat ik kan bedenken is dat twee mannen van Auton na het werk vergeten waren om hun koffiekopje in de afwasmachine te zetten. Maar verder deden ze hun werk perfect.”

Angst voor vliegen

Stichting VALK is een angstexpertisecentrum met als specialisatie de behandeling van mensen met vliegangst. De GGZ-         instelling, die dertig jaar geleden werd opgericht, is een samenwerkingsverband van de Universiteit Leiden (vakgroep Klinische en Gezondheidspsychologie), KLM, Transavia, ArkeFly, Martinair en Schiphol. Bij Stichting VALK werken negen mensen, waaronder zeven psychotherapeuten. Ook piloten van KLM werken mee aan trainingen tegen vliegangst. Bij het Leidse expertisecentrum worden per jaar tussen de 500 en 700 mensen behandeld voor vliegangst en andere angststoornissen. Via huisartsen, vliegtuigmaatschappijen en mond-op-mondreclame komen zij bij Stichting VALK terecht. Daarnaast verzorgt het instituut trainingen aan de KLM Flight Academy.

“We behandelen best veel mensen,” zegt directeur Teije Koopmans niet zonder trots. “VALK is een kleinschalig centrum maar wel met veel slagkracht en expertise op het gebied van angst- en traumagerelateerde klachten. Al voor het tweede achtereenvolgende jaar zijn we hiervoor beloond met de prijs van best gewaardeerde zorgaanbieder in Nederland, uitgereikt door de Stichting Keurmerk in de Basis GGZ. We hebben het mooiste werk dat je kunt hebben in de psychiatrie, mede dankzij het dynamische, internationale karakter van de luchtvaartwereld. Ook voor vliegangst geldt dat dit complex is met altijd onderliggende problematiek. Juist die pakt ons team van psychotherapeuten aan. Aandacht voor de mens is ons uitgangspunt, ook voor programma’s voor piloten die we sinds een paar jaar hebben. Want ook een vlieger is maar een mens.” 

Meer informatie: valk.org

Auton
Heerenweg 7 (bedrijventerrein ’t Heen)
2222 AM Katwijk
T 071 403 31 99
I www.auton.nl
E info@auton.nl

Geef een reactie