Driebergen Accountants viert 50-jarig bestaan

Het Rijnsburgse Driebergen Accountants, geleid door de tweeling Wim en Diana Driebergen en Peter de Boer en Lysia van Delft, bestond op 1 oktober vijftig jaar en viert dat een jaar lang. We spraken met twee van hen, Diana Driebergen en Peter de Boer. “We zijn er niet alleen voor eigen gewin.”

Een jubileum in coronatijd, kun je dat wel vieren?

Diana en Peter: “Op 1 oktober hebben we taart en chocolade uitgedeeld bij al onze relaties. Met dat rondje langs onze klanten waren we wel een dagje zoet, maar we hebben heel veel leuke reacties gehad. Helaas hebben we een aantal andere festiviteiten moeten uitstellen, onder andere een bijeenkomst met journalist/econoom Mathijs Bouman en een reünie voor medewerkers en oud-medewerkers. Maar gelukkig duurt het jubileumjaar tot en met oktober 2021. Zo staan er activiteiten op stapel in het kader van wat wij noemen DA Doet, te vergelijken met NL Doet, waarbij we ons met onze medewerkers gaan inzetten voor de samenleving in de gemeente Katwijk. Zo zijn we in gesprek met de Oranje Nassauschool bij ons om de hoek over het geven van bijles aan kinderen met een leerachterstand. Maar ook dat hebben we even opgeschoven.” 

Waarom vinden jullie dit belangrijk om te doen?

Diana: “We zijn er niet alleen voor eigen gewin, maar we willen ons ook inzetten voor de maatschappij. In ons persoonlijke leven doen we dat ook. Zo ben ik penningmeester van Franniez in Leiden, een organisatie die kinderen met chronische ziekten ondersteunt. Mijn broer Wim is geridderd vanwege zijn activiteiten voor het plaatselijke CDA en vanwege zijn lidmaatschap van het schoolbestuur, en hij   kerken in Rijnsburg.”

Peter: “Lysia van Delft, die sinds vorig jaar lid is van de directie, is actief in het kerkenwerk in Rijnsburg. En ikzelf ben voorzitter van een vrijetijdscentrum in mijn woonplaats Koudekerk en penningmeester van ‘Mag ik dan bij jou’, een stichting die ouders van een kind met kanker die in financiële problemen komen, ondersteunt. We vinden het alle vier belangrijk om dit soort dingen te doen.” 

Hoe bijzonder is een 50-jarig bestaan?

Peter: “Wat ik bijzonder vind is dat de oprichter, Nico Driebergen – de vader van Wim en Diana – een familiebedrijf is gestart waarin aandacht voor de klant centraal stond. Vijftig jaar later is dat nog steeds zo. Dat is echt zijn verdienste. Die aandacht is er trouwens ook voor de medewerkers. Daarmee begint het. Bij het aannemen van nieuwe mensen kijken we of zij bij ons passen. Zo bewaak je de cultuur van het bedrijf. En datzelfde geldt voor klanten. Ook die moeten bij je passen. Wij vinden dat je tegen elkaar moet kunnen zeggen waar het op staat. Als een klant een ander verwachtingspatroon heeft, moet je uit elkaar gaan.”

Diana: “Ik vind het echt mooi dat ik jaren later nog steeds mensen tegenkom die mij spontaan vertellen hoe mijn vader was en wat hij zei. Dat vind ik een mooi geschenk. Blijkbaar heeft hij veel indruk gemaakt. Op zaterdagochtend zaten de klanten bij ons aan de keukentafel. Mijn vader was heel betrokken bij zijn werk en keek altijd naar de mens achter de cijfers. Dat is de kern van het accountantsvak. Klanten delen lief en leed met je en vertellen je veel dingen in vertrouwen. Mooi is ook dat de eerste klant nog steeds klant bij ons is. Inmiddels doen we zaken met de derde generatie.”   

Kun je een voorbeeld geven van jullie omgang met de klant?

Diana: “We hadden een klant waarvan we zagen dat die te weinig marge had vergeleken met soortgelijke bedrijven in de branche. Dan kun je wel blijven pappen en nathouden, maar in het belang van de klant is het beter om duidelijk te zeggen waar het op staat. Dat is onze taak, waarbij onze rolverdeling dan zo is dat de een die boodschap overbrengt, terwijl de klant bij een van onze andere mensen kan uithuilen. Dat is niet altijd leuk maar het schept wel duidelijkheid en het voorkomt dat mensen achteraf zeggen: ‘had het maar eerder gezegd’.” 

Wat is het leuke aan jullie vak?

Peter: “Dat is toch vooral de omgang met mensen. Door de manier waarop je met hen omgaat, onderscheid je je. Het is mooi als mensen je bellen omdat ze ergens mee zitten en je hun probleem kunt helpen oplossen. Dat geeft energie, ook als je al zolang in het vak zit. Ik zit 27 jaar bij Driebergen en daarvoor werkte ik zes jaar in Utrecht, dus bij elkaar al 33 jaar.”

Diana: “Ik werk sinds 1992 bij het bedrijf en ook voor mij geldt dat de omgang met mensen het leukste is. Daardoor voeg je waarde toe. Dat is ook de reden waarom we sinds een half jaar in ons bedrijf een HR-functionaris hebben die met medewerkers van onze klanten praat over personele aangelegenheden. Met name kleinere ondernemers hebben geen eigen HR-afdeling, daarom bieden wij deze dienstverlening aan. De ondernemer kan zaken als personeelsreglementen en de risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) aan ons overlaten. Ook kunnen we hem helpen met functionerings- en beoordelingsgesprekken, zodat hij zijn tijd aan andere zaken kan besteden. We merken dat klanten daar behoefte aan hebben.”  

Hoe is het vak veranderd in de afgelopen jaren?

Diana: “Vroeger waren we vooral met het verleden bezig; de cijfers van voorgaande jaren. Nu leven we veel meer in het heden en adviseren we bedrijven over hun financiën, bedrijfseconomische zaken en personele aangelegenheden. Daarbij heeft de automatisering en de digitalisering een hoge vlucht genomen, waardoor je overal en altijd kunt werken, ook thuis. Ook kun je gemakkelijk en snel analyses maken en achter de cijfers kijken. Verder is de regelgeving ten goede veranderd, met als aanleiding de boekhoudschandalen van zo’n tien jaar geleden.”

Peter: “Wat je ook ziet is dat de onder-nemer van nu beter opgeleid is. Vroeger gingen jongens op hun veertiende de bloemen in, nu zitten ze langer op school. Ze zijn daardoor mondiger geworden. Dat merk je in de adviesgesprekken, waardoor je zelf scherper kunt adviseren en beter zaken kunt spiegelen. En verder gaan de zaken 24/7 door en gaat alles veel sneller. Natuurlijk zaten klanten vroeger ook op zaterdagmorgen aan de keukentafel bij Nico Driebergen, maar in die tijd stuurde je een brief en moest je een paar dagen wachten op antwoord, nu sturen ze een app en verwachten ze binnen vijf minuten een reactie.” 

Tot slot: hoe zien jullie de toekomst?

Diana: “Twee jaar geleden hebben we ervoor gekozen ons te focussen op de sectoren waarin we sterk zijn: de bloemen- en groentebranche, bouw en vastgoed, zakelijke B-t0-B-dienstverlening en de not-for-profitsector. In deze sectoren hebben we veel kennis opgebouwd, waardoor we toegevoegde waarde kunnen bieden. Vooral in deze sectoren zullen we naar nieuwe klanten zoeken.”

Peter: “Onze adviestaak en goede sociale vaardigheden worden in de toekomst nog belangrijker, terwijl de automatisering zich tegelijkertijd nog sneller zal ontwikkelen. Dankzij dashboards met heel veel data kunnen we de klant realtime van 

informatie voorzien, waardoor hij altijd inzicht heeft in zijn omzetcijfers en marges en snel kan bijsturen. De accountant is veel meer een sparringpartner van de ondernemer geworden en dat zal alleen maar meer worden.” n

Driebergen Accountants
De Ruijterstraat 2 
2231 RV Rijnsburg
T 071 – 402 16 21
I www.driebergenaccountants.nl
E [email protected]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *