“Niet de auto maar de klant staat centraal”


Deel dit artikel

Frank Beelen begon in 1987 in een loods in Lisserbroek met het repareren van auto’s. Drieëndertig jaar later is hij eigenaar van een bedrijf met 120 medewerkers en meerdere vestigingen in onder andere Almere, Amsterdam en Rotterdam. Hoe heeft hij zijn vak zien veranderen? En wat gaat er in de toekomst gebeuren? Een interview.

“We leven in een wereld van extreme verandering,” schetst Frank Beelen de situatie anno 2020. “De wereld en zeker Europa is heel klein geworden. Mensen blijven niet meer hun hele leven in hun dorp zoals vroeger, maar waaieren uit en verhuizen van de ene naar de andere plaats. In Lisserbroek worden nieuw gebouwde huizen bewoond door bijvoorbeeld mensen uit Amsterdam. Die kennen de lokale slager en de lokale dealer niet maar wel landelijke ketens. Plaatselijke ondernemers hebben het hierdoor moeilijk. Dat is de reden waarom wij ons een jaar geleden met onze werkplaatsen in Lisserbroek en Amsterdam hebben aangesloten bij JAMES Autoservice.” 

Onderhoudsketen
JAMES is een keten van merkonafhankelijke onderhoudsbedrijven met 75vestigingen in Nederland. De keten werkt onder andere in opdracht van grote leasemaatschappijen. In Lisserbroek en in Amsterdam Zuidoost staat deze naam inmiddels prominent op het pand van De Beelen Groep. De andere bedrijven die onder de groep vallen zijn: Beelen Mobility (voor het kopen, huren en leasen van auto’s) en Ellermeyer in Amsterdam (voor de inrichting en aanpassing van personen- en bedrijfswagens en de bekleding van het interieur).

Opvallend is dat Frank Beelen zich nooit heeft aangesloten bij een dealerorganisatie. Waarom is dat? “We zijn merkonafhankelijk. In 1995 hebben we ervoor gekozen om een universeel autobedrijf te blijven. Die beslissing kun je een mijlpaal noemen. Bij ons staat niet de auto centraal maar de klant. Die moet juiste en volledige informatie krijgen als hij op zoek is naar een auto, niet de informatie die een dealer van een bepaald merk geeft. Wij hebben ons in de loop van de jaren aangepast aan wat de markt vraagt, namelijk goed onderhoud aan de ene kant en anderzijds verkoop, verhuur en lease van allerlei merken. Zo konden we een grote speler in de Randstad worden. Jarenlang was de auto van de zaak populair, maar of dat zo blijft, is de vraag. Nu tijdens de coronacrisis zien we dat zakelijk rijden afneemt. Dat betekent dat we teruggaan naar wat de rijder wil. Die bepaalt hoe hij wil rijden, namelijk tegen een zo laag mogelijke prijs per kilometer. Daarmee ontstaat een ander niveau van service en onderhoud.”  

Kleinere vijver
Een andere trend is de opkomst van de elektrische auto, waardoor auto’s minder onderhoud nodig hebben. Sinds 2000 leidt dat ertoe dat dealers hun showroom groter maken en hun werkplaatsen kleiner. In die ontwikkeling is Frank Beelen niet meegegaan. “Een belangrijke beslissing,” zegt hij hierover. Want daardoor kon zijn bedrijf verder groeien en kon hij meerdere onderhoudsbedrijven openen op verschillende plaatsen, onder andere in Almere, Rotterdam en als laatste Amsterdam Zuidoost: “Mijn beste beslissing ooit.” 

“Een benzineauto heeft inderdaad meer onderhoud nodig dan een elektrische auto, maar pas twintig procent van de auto’s is elektrisch,” gaat Frank Beelen verder. “Het duurt nog wel een jaar of tien = voordat alles elektrisch is. We vissen dus in een kleiner wordende vijver. Maar onderhoud blijft nodig, al wordt het wel anders. Daar moeten we in mee, onder andere door onze monteurs de benodigde theoretische kennis te geven. We moeten blijven innoveren en flexibel zijn.”  

Van bezit naar gebruik
Wat betekent dat concreet voor de komende jaren? Frank: “Met een aantal regionale bedrijven uit diverse branches hebben we ons verenigd in Circulair West. In dit overlegorgaan kijken we hoe we ons kunnen conformeren aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Voor de autobranche betekent dit bijvoorbeeld dat auto’s een langere levensduur krijgen, en dat we alleen onderdelen vervangen als het nodig is en niet automatisch na een bepaald aantal kilometers.” 

“Verder stappen we over op het opstellen van mobiliteitsplannen voor klanten. De vraag is niet welke auto hij wil maar wat hij nodig heeft op basis van zijn mobiliteitsbehoefte. Dus niet meer elke vijf jaar een nieuwe auto. Het uitgangspunt wordt: van bezit naar gebruik. Er staan auto’s geparkeerd in een woonwijk die naarbehoefte gebruikt kunnen worden. Een auto staat binnen vijf minuten voor je klaar. Rijden wordt dan ook bewuster. Je denkt eerst twee keer na voor je instapt. Onze organisatie wordt hierdoor platter, bestaande uit een servicedesk en een onderhoudswerkplaats erachter en een kantoor met mobiliteitsadviseurs in plaats van accountmanagers.”    

Heel veel klanten
Afsluitend zegt Frank Beelen: “Zelf heb ik niets met auto’s, wel met klanten. Wat belangrijk is, is dat we mensen helpen. Daarom moeten mijn medewerkers mensenkennis hebben. Mensen helpen in deze snel veranderende wereld, dat maakt me gelukkig. Mijn passie is met klanten omgaan. Het mooie is dat dit er in onze branche heel veel zijn, want iedereen boven de achttien is een potentiële klant.”

De Beelen Groep
Gansoord 3
2165 BA Lisserbroek
T (0252) 41 29 57
I www.debeelengroep.nl
E info@debeelengroep.nl

Geef een reactie