Coronacrisis dwingt accountants Grant Thornton tot andere rol

Het zijn turbulente tijden voor iedereen, maar in het bijzonder voor ondernemers. Logisch dan ook dat zij nu meer dan eens te rade gaan bij hun accountant. Een ietwat gewijzigde rol die de medewerkers van Grant Thornton al sinds de komst van COVID-19 met veel betrokkenheid, proactiviteit en interactiviteit op zich nemen. Al is dat niet altijd even gemakkelijk…

Of ze iets merken van Corona, is niet zozeer de vraag voor Irma van Seeters en Maarten Verweij van Grant Thornton, maar wát ze ervan merken. Want dat is best veel volgens de accountants en partners van het kantoor in Alphen aan den Rijn. “We merkten bij de eerste golf dat ondernemers erg geschrokken waren”, begint Verweij hierover te vertellen, “en de vraag naar onze diensten ook stil kwamen te liggen. Iedereen leefde ineens in het heden en niet meer in de toekomst; morgen leek niet belangrijk meer. Gelukkig ebde dat ook weer weg, kwam het enthousiasme weer terug en kregen we al snel meer specialistische vraagstukken om over mee te denken.”

Al met al merken beiden dat de behoefte aan een gesprek groter is geworden. “We zijn nu veel meer in gesprek met de ondernemer om te praten over wat er bijvoorbeeld gedaan kan worden op het gebied van continuïteit, liquiditeit of huur. Daarbij zoeken veel ondernemers in deze tijd bevestiging of ze het wel goed doen.” Een andere rol voor de accountant dus, maar ook iets waar dit kantoor actief naar gezocht heeft. “De ondernemer heeft een probleem en moet dus geholpen worden”, aldus Van Seeters. 

Om die rol goed te kunnen spelen, moest intern eerst een grote slag worden gemaakt. “Waar je normaal gesproken door de gangen loopt en van alles oppakt, moet je nu toch een team bij elkaar proberen te houden. Maar dat lukte. Teams werd in twee weken tijd uitgerold, we werden heel goed gefaciliteerd om thuis te werken en er werd snel geschakeld. Zo lukte het ons extreem snel een Coronaloket omtrent alle wet- en regelgeving te openen. Dit was een speciaal team om klanten, maar ook niet-klanten te ondersteunen en te adviseren.”

Het Nieuwe Normaal op kantoor
Of hun dienstverlening en rol straks weer naar het oude terugkeert, denken beiden van niet. “Het Nieuwe Normaal op kantoor zal nooit meer zo worden zoals het was”, begint Maarten. “We zullen meer thuiswerken en meer met teams op afstand gaan werken. Zo gaan we ook efficiënter met onze reistijd om.” Zijn collega vult hem aan: “Dingen worden structureel anders, ook bij onze klanten en daarin willen wij graag meedenken.” Maar één ding zien zij daarbij toch liever niet veranderen en dat is het persoonlijke contact met hun klanten. “We willen weer fysiek aan tafel bij de ondernemer komen. Want dan zie en voel je toch meer emotie. We willen met de klant vooruit blijven kijken. Het gaat nu veel over het heden, maar we willen graag in gesprek blijven over morgen.”

GT Groeiversneller
Grant Thornton is bij de Sterkste Schakel Verkiezing betrokken als de sponsor van een speciale prijs: de GT Groeiversneller, bestaande uit een serie vrijblijvende gesprekken waarin de mensen van GT hun kennis en ervaring ter beschikking stellen aan de winnaar.

Geef een reactie