“Aan een jury uitleggen wat je doet is heel anders dan aan een klant”

“Deelname aan de Sterkste Schakel zorgt ervoor dat je weer eens opnieuw naar je bedrijf kijkt.” “Bij het uitwerken van je jury-presentatie loop je voor jezelf ook nog eens na hoe klantgericht je eigenlijk bent.” “Wij zouden best wat vaker het verhaal van ons werk aan anderen moeten vertellen.” Deze en andere opmerkingen hoorden wij van diverse deelnemers aan de jurypresentaties. Het waren weer drie mooie dagen!

“Wij hebben dit voorjaar alle deelnemers uitgenodigd zichzelf aan de jury te komen presenteren.” Juryvoorzitter Robin Peereboom (Patisserie Vermeer, Lisse): “Nu konden wij ervoor zorgen dat alle deelnemers in een sector werden gehoord door hetzelfde groepje juryleden. Dat scheelt een hoop onderlinge discussie.” De strakke planning betekende ook dat iedere deelnemer evenveel aandacht kreeg. “Ook een voordeel voor de eerlijke vergelijking.”

De Sterkste Schakel houdt je bedrijf een spiegel voor

“Aan een jury uitleggen wat je doet is heel anders dan aan een klant.” Paulien Burger van advocaten- en mediatorskantoor De Familiekamer merkte op dat wat zij vanzelfsprekend vinden meteen als vraag uit de jury kwam. “Ze kiezen het perspectief van de klant, maar kijken er scherper naar omdat ze géén klant zijn. Het is best leuk om je werk zo eens te moeten uitleggen en dat zouden wij best vaker willen doen.”

Henrico van der Hoek van Van der Hoek technische groothandel vind dat precies het leuke en leerzame van deelnemen aan de Sterkste Schakel: “De nominatie dwingt je nog eens goed na te denken over je bedrijf en hoe je dat aan derden uitlegt. Wij hebben scherper gekregen voor onszelf hoe onze aanpak voor verschillende klantgroepen in elkaar zit.”

Ga er altijd vanuit dat je klant je boterham is

Een van de standaardvragen van juryleden is al jaren: waarom vind je van jezelf dat je de Sterkste Schakel bent? Een vraag die tot veel bescheiden geschutter leidt. Maar er kwamen ook verrassende antwoorden op. Voor Peter de Ligny zegt het feit dat Omtzigt bouwmaterialen nog steeds voor klanten werkt die er al sinds het begin van het bedrijf bij zijn genoeg: “Ons bedrijf bestaat sinds 1865 en sommige relaties hebben wij sinds datzelfde jaar! Van oudsher weet iedereen die bij ons werkt dat de klant je boterham is. Wij gaan daarom altijd tot het gaatje voor ze.”

Rosalie Nicola, die dit jaar het 125-jarig bestaan van haar Transportbedrijf J. Nicola&Zn. viert, is het er roerend mee eens: “Wij zijn verknocht aan onze klanten en weten goed hoe het er op hun werkvloer aan toe gaat. Wij spreken continu met elkaar over verwachtingen, van directie tot medewerker, zodat wij altijd klaar kunnen staan.” Net zo makkelijk sprak zij dus met de leden van de jury. “Het is even wennen aan de situatie, maar daarna is het natuurlijk nooit moeilijk over je eigen bedrijf te spreken.”

Op het randje van de bank

De jury luistert niet alleen naar de uitleg van het werk of de mooie voorbeelden. Hóe het gepresenteerd wordt is ook belangrijk. Jurylid Leen Vonk van BBD-groep vroeg zich af of een deelnemer zo relaxt op de bank zat te vertellen omdat hij zijn zaak goed op orde heeft? “Of komt het omdat hij door de hausse in zijn sector nog nooit tegenslag heeft meegemaakt?”

Wie de hele presentatie op het randje van de bank bleef zitten was Edward van Dijk van NAHV accountants. “Aandacht voor de ander – of het nu een klant of de jury is – is zó belangrijk in ons vak; ik weet niet beter. Dat doen wij allemaal op ons kantoor: regelmatig contact opnemen, áltijd eerst luisteren en proactief meedenken.” Dat laatste heeft hen dit moeilijke jaar véél tijd gekost. “Dat is ondanks alles altijd de moeite waard: je doet het voor hen en dat komt echt wel een keer naar je terug.”

“De manier van presenteren dit jaar leidt vaak tot wat extra creativiteit,” zei Sterkste Schakel-organisator Harry de Reus. ” Wesley Sloos had familiekiekjes van zijn overgrootvader en oprichter van grond-, straat- en rioleringsbedrijf Sloos Groep meegebracht. En ook een recente innovatie: “Een klinker die water opneemt, waarmee wij een bijdrage leveren tegen wateroverlast na extreme regenval.”

Arie de Best van Schildersbedrijf De Best liet aan de hand van voorwerpen uit een groot verfblik zien waar zijn bedrijf voor staat: “Een schaaf, om dat ene klemmende raam gangbaar te maken; mijn telefoon, voor altijd klaarstaan; glas-in-lood, voor dat wij van alle markten thuis zijn. Maar uiteindelijk draait het toch om iets dat je niet kunt laten zien, maar er wel is: het vertrouwen dat klanten je gunnen, soms al tientallen jaren.”

Facebook: @SterksteSchakelvanRijnland

Geef een reactie