Mercedes-Benz EQA

Ook Mercedes-Benz voelt zich genoodzaakt om haar model-range uit te breiden met elektrische versies en daarom moest er een tegenhanger van de GLA als compacte cross-over komen. 

Veel overeenkomsten in het design dus, maar opvallend is de achterlichtpartij in de vorm van een wattenstaafje, wat het geheel elegant doet ogen. Gelukkig, want ik vind het grootste nadeel van elektrische uitvoeringen dat de gesloten grille en het velgendesign deze elektrische modellen niet fraaier maakt, maar ja, voor de meeste zakelijke rijders staat de bijtelling centraal, dus waar heb ik het over. Belangrijke vraag bij dit soort auto’s is altijd de vraag hoe ver je er mee komt. Volgens WLTP zou dit 426 kilometer moeten zijn. Laden gaat aan de laadpaal of wallbox met maximaal 11 kW wisselstroom, bij de gelijkstroomsnellader is 100 kW het maximale en is volgens Mercedes genoeg om de accu binnen een half uur te kunnen opladen voor 10 tot 80%. Het dashboard is gelijk aan dat van de GLA en dus een groot glazen scherm voor je, waarop het instrumentarium wordt geprojecteerd waarbij de rechterzijde fungeert als multimediadisplay. Over luxe en comfort hoeven we het natuurlijk niet te hebben, want die is bij deze EQA prima. Een bijkomstigheid bij dit type auto’s is dat je af kunt remmen op de motor als je het gas loslaat en de mate waarin is te regelen via de flippers achter het stuur. Dit voorjaar staat de EQA in de showroom.

John Vroom, autoredacteur

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *