BMW iX

Eind dit jaar maakt de BMW iX zijn opwachting. De eerste volledig elektrische SUV van BMW voor de liefhebbers van deze vorm van autorijden.

Met, volgens BMW, een volledig nieuwe designtaal die een voorloper is van een baanbrekende generatie BMW’s die een nieuwe betekenis gaan geven aan rijplezier, gevoel van ruimte en de relatie tussen auto en inzittenden. En dat zal even wennen zijn voorspel ik u, met name wat design betreft, want over die giga neus en die Aziatisch gestylde frontunits zullen velen een mening hebben, maar ja, smaken verschillen. De verdere vormgeving is typisch SUV. Fraai vind ik de apart gestileerde deurgrepen  en aan de achterkant de lichtunits bestaande uit aan beide kanten een horizontale smalle streep. Het eerste dat mij opvalt in het interieur is het dikleren bijna vierkante stuur, dat mij doet denken aan het vierkante stuur van de Austin Allegro uit de jaren 70 waar toen de nodige hilariteit over ontstond en nu blijkbaar gezien wordt als ultra-modern. Prachtig met hoogwaardig bekleed meubilair en het dashboard is grotendeels een reekst smalle beeldschermen met boven het middenconsole een smalle strip met een serie drukknopjes. Verder een hoog middenconsole met de ronde infotainmentknop en een brede middenarmsteun. Spectaculair is natuurlijk het feit dat je in minder dan 5 tellen van 0 naar 100 kilometer accelereert, met een actieradius van 600 kilometer.

John Vroom, autoredacteur

Geef een reactie