Grand Hotel Huis ter Duin komt weer tot leven met vakantiegangers, bedrijfs bijeenkomsten, congressen en gala’s

‘Wij werden gedwongen ánders naar onze bedrijfsvoering te kijken’

Noordwijk, juli 2021. ‘Als je mij in 2019 had verteld dat wij het ontbijt voor onze gasten voortaan altijd op basis van à la carte op de kamers bezorgen, dan had ik je voor gek verklaard.’ Directeur Stephan Stokkermans noemt het ‘covid-dividend’: een gedwongen aanpassing van je bedrijfsvoering die – uiteindelijk – heel aardig uitpakt. In de ambiance waar wij jaarlijks de Sterkste Schakel van Rijnland uitreiken hebben wij een gesprek over ondernemerschap.

‘De ondernemer die zich het beste aan de omstandigheden weet aan te passen overleeft,’ zegt Stokkermans, ‘en met de insteek dat het glas altijd halfvol is kun je een heel eind komen.’ Huis ter Duin heeft wat dat betreft een boeiende periode achter de rug, waar het familiebedrijf zich zo goed mogelijk doorheen geslagen heeft. ‘Ik denk wel dat de achtergrond van familiebedrijf extra geholpen heeft. Wij zaten allemaal – eigenaren, management en medewerkers – in hetzelfde schuitje. En het doet echt pijn wanneer je ondanks die grote inzet toch vaste krachten moet ontslaan.’

In de afgelopen anderhalf jaar zijn ze gedwongen op een andere manier naar de bedrijfsvoering te kijken. ‘Maar dat hebben wij samen met de medewerkers en de vaste leveranciers gedaan.’

Ontbijt op bed en parasols

Bij een verblijf in zo’n fraai hotel als Grand Hotel Huis ter Duin is ontbijt op bed een extraatje dat je elders niet krijgt. ‘Maar dat was voorheen niet de standaard-aanpak. In plaats daarvan hadden wij een uitgebreid ontbijtbuffet, waarin wij onze gasten een heerlijke aanbod voorschotelden. Dat kon dus niet meer. Wij moesten wel omschakelen naar 

ontbijt op de kamer.’ Die omschakeling was het uitgangspunt, maar hóe ze dat zouden gaan realiseren was nog de vraag. ‘Een complete verandering van onze bedrijfsvoering is door ons team fantastisch opgepakt en uitgevoerd. Met een à la 

carte menu, een strakke planning tussen keuken en bezorging en een elegante 

bediening.’ Het verplichte nummer kreeg zo een gepaste Huis ter Duin-sfeer. ‘Maar als je twee jaar geleden had gezegd dat wij dat voortaan altijd zo gaan doen had ik je voor gek verklaard.’

De verandering kwam niet alleen uit nieuwe verplichtingen, Huis ter Duin springt ook in op andere nieuwe wensen. ‘Wij merken dat gasten sneller naar buiten gaan. Je kunt goed merken dat mensen het prettiger vinden om buiten te 

lunchen. Dus hebben wij investeringen naar voren gehaald.’ Op La Terrasse plaatste het hotel grote, permanente parasols. Met verlichting en verwarming wordt het makkelijker en comfortabeler om vaker buiten te zitten.

‘Noordwijk is een grote badplaats’

In maart 2020 kreeg Noordwijk officiële Europese erkenning als kuuroord. Het betekent dat verblijven in Noordwijk is aangemerkt als ‘heilzaam’.  ‘Dat is niet onbelangrijk voor de Duitse markt, waar het kuren voor de gezondheid echt in de cultuur zit.’ Het plaatst Noordwijk ook weer ferm tussen andere badplaatsen met dezelfde erkenning. ‘Het wordt hier natuurlijk nooit St. Tropez, maar als het weer meewerkt dan is Noordwijk in alles een uitstekend alternatief voor een buitenlandse badplaats.’ Dat mocht Grand Hotel Huis ter Duin – net als de andere horeca in Noordwijk – goed merken in de mooie zomer van 2020. ‘Dat hielp enorm en het leidt ongetwijfeld tot nieuwe klandizie van bezoekers die de Nederlandse kust hebben herontdekt.’ De erkenning van kuuroord, de drukte van de mooie zomer en ‘corona’ heeft volgens Stokkermans ook geleid tot hernieuwde energie in het overleg tussen horeca ondernemers onderling en de gemeente. ‘Burgemeester Verkleij (gemeente Noordwijk red.) werd in januari 2020 geïnstalleerd en kreeg meteen dit hele gebeuren voor haar kiezen. Daar is ze uitstekend mee om gegaan. Het heeft geleid tot beter onderling begrip over de werkelijke stand van zaken.’

Gezondheid en kwaliteit horen bij elkaar

De omslag in het denken lijkt ver te gaan, maar is bij nader inzien helemaal niet zo vreemd. ‘Als kwaliteit van producten het uitgangspunt is, dan is gezondheid eigenlijk niet ver weg. Wij zetten onze gasten echt veel liever verantwoorde producten voor.’ Voor Stokkermans wordt de hele food supply chain steeds kritischer. Een voorbeeld: ‘Het terugvallen van de vleesimport uit Argentinië dwingt ons beter na te denken over de hoeveelheid vlees die wij gasten voorzetten. Dat leidt ertoe dat wij straks bij het begin van het vergaderseizoen een vegetarisch aanbod als eerste gaan voorleggen. Is dat erg? Nee, want dat past uitstekend bij het ‘heilzame’ van je verblijf in Noordwijk.’

Het leidt er ook toe dat het Grand Hotel nóg meer gaat kijken naar lokale aanvoer. ‘Wij schenken niet voor niets de bollenwodka van Clusius Distillers uit Katwijk. Daar komt nu ook de biologische limoncello van Lien uit Valkenburg bij. Het gros van onze leveranciers zit sowieso al in een straal van 15 kilometer rond Noordwijk.’

Uniek strandgevoel delen met je relaties

Het strand, de zee, de branding. Zon en zand tussen je tenen. Het blijft een unieke ervaring die wij soms over het hoofd zien. ‘Bedrijven en organisaties komen weer bij ons vergaderen en congressen houden. Vooral ook bedrijven hier uit de buurt. Voor al hun relaties die verder dan 50 kilometer van het strand wonen blijft dat een bijzonder uitje. Bedrijven uit de buurt weten dat en maken er met ons dankbaar gebruik van.’

De hele ‘familie’ van het Grand Hotel staat ervoor in de startblokken. ‘Het is natuurlijk onze aard om gasten te bedienen. Of je hier nu verblijft of alleen komt om er met één relatie te lunchen. Wij zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het je aan niets ontbreekt. Dat geeft ons energie en wij hopen dat dat afstraalt op jou en je relaties.’

Geef een reactie