Een Grand Turismo pur sang

Audi e-Tron GT

Om maar gelijk te beginnen met mijn eindoordeel: deze zit in de naam van dit e-Tron-model: het is een echte GT. Wat een heerlijke auto om lange afstanden mee te rijden en om tegelijkertijd menig sportwagen berijder beteuterd achter je te laten. 

De GT rijdt prima in de stad, op een slechte B-weg en uiteraard de snelweg. De testauto stond op enorme 21-inch wielen, maar dit deed het rijcomfort op geen enkele wijze teniet. De wegligging is indrukwekkend, de besturing is communicatief en direct.

Er is een verwantschap met de Porsche Taycan. Beide wagens delen hetzelfde elektrische platform. Wat mij opviel was dat – ondanks het feit dat je op de accu zit – men in staat is geweest om een lage zitpositie te realiseren. In combinatie met de voortreffelijke stoelen zorgt dit voor een geweldige zitpositie en rijbeleving. 

Forse auto

Verder is de GT een forse auto en meet een lengte van 4.989 mm, een breedte van 1.964 mm en weegt rond de 2.300kg. Dit vergt enige oplettendheid en gewenning. Een geschikte parkeerplek vinden zal wat extra moeite kosten. De WLTP actieradius is 488 km, naar mijn ervaring meer dan voldoende voor dagelijks zakelijk gebruik. En ook een lange vakantierit is geen enkel probleem, door een laadsnelheid tot maar liefst 270KW (800V) is de wagen van 5 tot 80% opgeladen in ca. 25 minuten. 

De beenruimte achterin is verrassend goed. De hoofdruimte achterin wordt enigszins beperkt door het panoramische glazen dak, desondanks kon ik met mijn 1.93m comfortabel plaatsnemen. De kofferbak is gigantisch maar heeft door sedan-achtige vorm wat beperktere mogelijkheden ten opzichte van een hatchback constructie.

De GT is snel, ontzettend snel. Van 0 naar 100 is in 4,1 seconden geklaard (de GT RS klaart dit zelfs in 3,3 seconden) Nee, het is geen ‘Tesla killer’ ten aanzien van brute acceleratie, maar wie vindt dat op dit niveau nou nog echt spannend. Het zijn sowieso astronomische prestaties en Audi kan naar mijn oordeel Tesla met hun e-Tron modellen op vele andere facetten moeiteloos de maat nemen. Het vermogen van deze e-Tron GT is progressief, en het zorgt ervoor dat de wagen moeiteloos snelheid opbouwt in plaats van het meteen te winnen. Een geweldige rijbeleving, een GT pur sang.

Magistrale afwerking

De afwerking is magistraal. ‘Next level’ is misschien de meest passende moderne woordkeus. In combinatie met de rijeigenschappen van deze auto is de kwaliteitsbeleving ongekend. Kristalheldere beeldschermen, het prachtige stuur en de geweldige Bang en Olufsen audio installatie maken het helemaal af. Het is klip en klaar dat dit een auto uit de topklasse is.

Dank aan Maas Autogroep voor deze leuke ervaring. Voor het eerst stapte ik met een heel klein beetje tegenzin in mijn eigen Audi e-Tron.

De Computerwacht BV

De Computerwacht BV is onderdeel van de Futureproof Group. De Futureproof Group is een solide samenwerking van 11 ambitieuze ICT-dienstverleners met een bewezen trackrecord. Samen helpen zij organisaties vooruit met toekomstbestendige ICT oplossingen. Met ca. 500 gekwalificeerde medewerkers ondersteunen de leden van de Futureproof Group dagelijks meer dan 3.800 organisaties. 

Voor meer informatie: www.futureproof.nl

Arjo Middelveld, Algemeen Directeur De Computerwacht BV. 

Geef een reactie