Labor Industry – moderne werkkleding met stijl

Soms ben je met je eigen bedrijf zo’n grootverbruiker van materiaal dat er ineens een lampje aan gaat. Nog geen twee jaar terug zagen Rob Luttge, Marcel Ros zoon Maurice Luttge een kans op het gebied van werkkleding, werkschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen. “Voor onze vijfentachtig medewerkers kopen wij jaarlijks flinke hoeveelheden in. Onze eisen zijn hoog, dus je krijgt een goed zicht op wat er in de markt beschikbaar is.” Hun conclusie: ‘dat gaan wij zelf doen!’

Maurice Luttge is 26 jaar, één jaar ouder dan RMM Cleaning Services van zijn vader Rob, maar hij heeft al twaalf jaar ervaring met het ‘meelopen’ in het bedrijf van zijn vader: ‘Helpen auto’s wassen, ingenomen vloeistoffen afvoeren op Schiphol en daar een team collega’s leiden.’ In de tussentijd maakte hij netjes zijn school af én een studie Politicologie – ‘omdat ik dat leuk vond.’ Direct daarna begon hij aan de uitvoering van het idee dat hij met Marcel en zijn vader ontwikkelde.

Er is veel meer te krijgen dan je denkt

Rob Luttge: “Voor onze medewerkers hebben wij werkbroeken, hesjes, laarzen, jassen, handschoenen, regenpakken, noem maar op, nodig. Die moeten allemaal voldoen aan eisen van kwaliteit, geschikt zijn voor warm en koud weer, stevig en veilig zijn en uiteraard in alle mogelijke maten. Het liefst met opdruk van ons bedrijf, en als het nodig is willen wij het vliegensvlug kunnen hebben. Het moet er ook een beetje knap uitzien. En dat allemaal voor een redelijke prijs.”

In de loop van de jaren vonden Rob, Marcel en Maurice dat hun huidige leveranciers zelden het hele pakket aan eisen konden leveren: “Er is altijd wel wat: goede kwaliteit, maar rare leveringstijden; wel modern, maar veel te kostbaar; wel veilige materialen, maar niet een compleet pakket. En toen wij ons hierin verdiepten zagen wij dat er veel meer te krijgen is dan je denkt.” Maurice: “Dus pakten wij de kans om een eigen ‘winkel’ te beginnen met een breed assortiment, goede kwaliteit en voor een redelijke prijs. En met één heel belangrijk extra middel om de inkoop van kleding voor grotere bedrijven overzichtelijk te maken.”

Webshop wordt Kleding Management Systeem

Een belangrijke wens bij de inkoop van werkkleding is gemak en inzicht voor de inkoper. “Wanneer je tientallen medewerkers hebt die allemaal hun eigen spullen nodig hebben, dan heb je het al snel over complexe bestellingen en complex voorraadbeheer. Als wij dat makkelijker kunnen maken dan kunnen wij daar een grote voorsprong mee nemen.”

Maurice zag de oplossing in de webshop die er toch moest komen. “Wij hebben ons hele assortiment uiteraard in een webshop staan. Klanten die voor hun medewerkers inkopen hebben een eigen inkopers-account waarmee ze exact kunnen bijhouden wat er gebeurt. Zij houden daarin de namenlijst bij, met de spullen die per medewerker nodig zijn in de juiste maten.” Zo wordt de webshop met een eenvoudige ingreep een Kleding Management Systeem. En om het helemaal makkelijk te maken is het ook nog mogelijk de medewerkers zélf hun inkopen te laten doen op basis van een toegekend budget.

Goede werkkleding, maar met stijl

“Het meeste aanbod van kleding vinden wij een beetje saai,” zegt Maurice, “witte broeken voor schilders snappen wij, maar verder is het standaard blauw, -wit of beige. Ook laarzen en werkschoenen vinden wij niet bijzonder. En wanneer je wat aardiger spullen zoekt, dan kom je bij leveranciers die niet in werkkleding zijn gespecialiseerd.”

Maar het ís er wel vonden ze in Sassenheim. “Stoere broeken met camouflageprint en suede schoenen met stalen neuzen. Zelfs modieuze softshell-jassen en kekke sportschoenen voor vrouwen mét stalen neus.” De softshell-jassen produceren en importeren ze met hun partner Scale Roads onder eigen merk: East West.

Hun site is met dat stijlvollere assortiment gevuld, waarmee ze voor vele belangstellenden iets anders te bieden hebben dan de gebruikelijke kost. 

Rare tijd om je bedrijf te beginnen

Terwijl Maurice in november 2019 de webshop met Kleding Management Systeem uit de grond stampte, namen Rob en Marcel contact op met de vele relaties van RMM Cleaning Services: “Op basis van het vertrouwen dat RMM heeft bij al onze opdrachtgevers konden wij hun belangstelling wekken voor deze nieuwe handel.” Dat begin werd even flink onderbroken door ‘corona’. “Ineens mag je bij niemand meer op bezoek, dus dat werd lastig.” Maurice vult aan: “Maar dat was wel het moment dat de online verkopen sterk toenamen. Een beetje vreemde tijd om je bedrijf te beginnen dus, maar wij schakelen snel.”

Nu ze de smaak te pakken hebben gekregen groeit het assortiment snel. De merken die Labor Industry daarin opneemt zijn zelf ook flexibeler dan de gevestigde namen. “Als beginners moeten – en willen – wij alle uitdagingen van klanten die ons het vertrouwen geven breed oppakken.”

Afgaande op de vliegende start lukt dat vader en zoon aardig.

Geef een reactie