Meer meer meer…

In de scheikunde heb je een cryptische uitspraak die luidt: meer minder is beter dan minder meer. Hij gaat over het proces van extraaheren. Een voorbeeld daarvan is het op de ouderwetse manier koffiezetten. Wil je lekkere koffie hebben, dan is het beter om steeds kleine beetjes water op te schenken dan in een keer heel veel. 

In onze samenleving is de wens naar meer vaak de norm. Als bedrijf moet je groeien, want anders … Wat mij betreft is groei geen doel op zich. Meer omzet is niet altijd beter. Als accountant zie ik het ook regelmatig om me heen. Bedrijven doen hun werk goed. Hun klanten vertellen positieve verhalen over hen, waardoor anderen zich melden om ook klant te worden.

Een mooier compliment kun je als ondernemer niet krijgen: je werk, vanuit passie gedaan, wordt gewaardeerd. De valkuil kan zijn om alle klanten die zich melden aan te nemen. Met als gevolg veel meer werk dan je aan kan. Je moet steeds meer uit handen geven en raakt de zicht op je bedrijf kwijt. Bovendien kom je in een rol waarin je steeds minder datgene doet waar je blij van wordt. Het gevolg: meer werk met veel minder rendement. Hard voor weinig, noemen ze dat in Rijnsburg. Hoe goed is het om, als dat gebeurt, afscheid te nemen van klanten. Of, beter nog, eerder in het proces nee te zeggen tegen potentiële klanten. Niet te gaan voor meer maar voor meer minder. Dat wat je doet de aandacht geven die nodig is en zo het beste neer te zetten. Niet alleen voor klanten maar juist ook voor jezelf.  

Ik ben benieuwd hoe jij dat ziet: ga je voor een snel bakkie of voor écht lekkere koffie.

Peter de Boer
Accountant, Partner
Driebergen Accountants
www.driebergenaccountants.nl

Geef een reactie