Martine Goulmy en Hans van Dalen fotograferen en schrijven voor de Sterkste Schakel

Al vier jaar trekken zij samen op met maar één opdracht: zet de genomineerden van de Sterkste Schakel Rijnland en Kennemerland er zo goed mogelijk op. De één fotografeert, de ander interviewt. Wij hebben ze aan elkaar laten vragen wat ze daar zoal bij meemaken.

Wat probeer je het liefst te horen of te zien?

Martine: ‘Wat ik graag wil laten zien is trots. Trots op hun bedrijf, nominatie, op wat ze bereikt of uitgevonden hebben. Ik zie ook graag de sfeer binnen een bedrijf. Dat probeer ik ook altijd te vangen in mijn beeld.’

Hans: ‘Het belangrijkste bij de Sterkste Schakel is klantgerichtheid, maar daar kan je eigenlijk niet naar vragen. Dus wil ik altijd weten wat zij voor hun klanten betekenen. Daar krijg ik de mooiste 

antwoorden op. Over ondernemers die midden in de nacht klaar staan, die onverwacht unieke technieken beheersen of die nieuwe uitdagingen van hun klanten altijd oppakken.’

Welke ontmoeting vond je het meest verrassend?

Hans: ‘Bij een metaalbewerkingsbedrijf in Ter Aar kreeg ik te horen dat ze ook hydraulische installaties maken . . . onder meer voor de controle van kabels op de bodem van de Atlantische Oceaan. Let wel: volgens eigen ontwerp. Het wemelt in de streek van dat soort parels: ondernemers die op eigen kracht tot heel bijzondere prestaties komen.’

Martine: ‘Dat was dit jaar Garagebedrijf Toeter uit Leiden. Naast het gebruikelijke sleutelwerk aan moderne en klassieke 

auto’s verkopen ze ook allerlei snuisterijen op het gebied van de Fiat 500. Van kussen tot kunst van een Franse kunstenaar. Ik zou zeggen alles tussen kunst en kitsch.’

Wat vind jij leuk van de Sterkste Schakel?

Martine: ‘De enorme diversiteit aan bedrijven en mensen waar wij mee te maken krijgen. Van mensen die hun brood verdienen met hun handen tot kenniswerkers.’

Hans: ‘Volgens mij zijn ondernemers te bescheiden. Nuchtere Hollanders, nietwaar. Maar daarmee doen ze zichzelf vaak tekort. Door deelname aan de Sterkste Schakel komt er toch een keer een schijnwerper op hun werk te staan. 

Bovendien leren ze door deelname weer andere ondernemers kennen. Daar help ik graag aan mee.’

Heb je zelf nog stokpaardjes?

Hans: ‘In mijn vak geldt: hoe concreter, hoe beter. Ik vind het fijn om zo precies mogelijk op te schrijven wat een bedrijf doet voor zijn klanten. Dus schrijf ik nóóit op dat genomineerden hun klanten ‘ontzorgen’!

Martine: ‘Mijn motto is: zeg wat je wilt laten zien, laat zien wat je wilt zeggen. Dat is wat ik ook werkelijk in de praktijk probeer toe te passen. Ik probeer een beeld te vormen van een ondernemer door vragen te stellen, maar vooral door te kijken. Dat beeld probeer ik dan op de gevoelige plaat vast te leggen. Als dat alles op zijn plek valt krijgen we het beste resultaat.’

CONTACT

Martine Goulmy is fotograaf en kunstenaar. Voor haar klanten maakt zij bedrijfsreportages, portretten, reclamefoto’s en reportages. 

Goulmy Design&Fotografie
M 0627 346 046,
E [email protected]

Hans van Dalen is communicatieadviseur. Hij trekt aandacht voor zijn klanten met mailingen, websites, persberichten, social media en evenementen. 

Van Dalen communicatie
M 0629 500 680
E [email protected]

Geef een reactie