Mercedes-Benz EQA

Iedere keer als ik een elektrische auto test moet ik steeds weer wennen aan het feit dat je hem niet start, maar aanzet. Dit zal wel mijn traditionele autogevoel zijn, maar dat terzijde. Ook bij deze Mercedes-Benz EQA. 

Het leuke is dan wel weer dat als je hem in Drivezet en het gaspedaal intrapt je je even Max Verstappen waant, want je spuit weg en in een paar tellen zit je op de honderd. Zonder motorgeluid, dat dan wel weer. Deze EQA is de elektrische tegenhanger van de complete cross-over GLA. Veel overeenkomsten in het design dus, maar opvallend is de elegante achterlichtpartij. Het dashboard is gelijk aan dat van de GLA en dus een groot glazen scherm voor je waarop het instrumentarium wordt geprojecteerd, waarbij de rechterzijde functioneert als multimedia-display. Gelukkig ook nog een rij fysieke drukknoppen op het middenconsole en op het stuur die je op de tast kan bedienen. Belangrijk bij dit soort auto’s is altijd de vraag hoe ver je er mee komt. Volgens WLTP zou dit 426 kilometer moeten zijn. Laden gaat aan de laadpaal of wallbox met maximaal 11 kW wisselstroom en bij de gelijkstroomsnellader is 100 kW het maximale en is genoeg om de accu binnen een half uur te kunnen opladen tot 80%. Over luxe en comfort hoeven we het natuurlijk niet te hebben, want die is ook bij deze Mercedes-Benz prima.

‘Markant’

‘De Mercedes-Benz EQA biedt op het eerste gezicht veel spanning en vertegenwoordigt de nieuwe elektromobiele lifestyle met nieuwe markante designelementen’, volgens Peter van Ooik van Mercedes-Benz Leiden

MOTOREN 
Elektrisch
250
300
350

AFMETINGEN
Lengte 4.463 m
Breedte 1.834 m
Hoogte 1.620 m

INHOUDSMATEN
Bagageruimte  340 l

John Vroom, autoredacteur

Geef een reactie