Haasnoot Bruggen bestaat 60 jaar

Ruim elfduizend bruggen. Dat imposante aantal is het resultaat van bijna zestig jaar lang bruggen ontwerpen en bouwen door Haasnoot Bruggen, dat in 1962 in Katwijk werd opgericht. Een terugblik op de afgelopen zes decennia en een blik in de toekomst met Hyuk Brands, schoonzoon van oprichter Jan Piet Haasnoot. 

Op 6 augustus dit jaar is het precies zestig jaar geleden dat Jan Piet Haasnoot een bouwbedrijf begon, samen met zijn inmiddels overleden vader en broer. Toen hij in 2012 met pensioen ging, had zijn aannemersbedrijf zich volledig gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van bruggen. Anno 2022 is Haasnoot Bruggen in handen van dochter Ingrid Haasnoot en schoonzoon Hyuk Brands. Met technisch directeur Fred Floor vormen zij een driekoppig managementteam. “We zijn een van de weinige bedrijven in Nederland die gespecialiseerd is in het ontwerpen en bouwen van bruggen”, zegt Hyuk Brands trots. “Er zijn veel bouwbedrijven die weleens een brug bouwen, maar bij ons is het echt een specialisatie.” 

Goede naam

Het bedrijf heeft in de afgelopen jaren een goede naam opgebouwd bij gemeenten, projectontwikkelaars en aannemers. Daardoor komen de medewerkers van Haasnoot Bruggen in alle hoeken van het land. Hyuk Brands: “Oprichter Jan Piet Haasnoot heeft daar tientallen jaren waanzinnig hard voor gewerkt; hij had doorzettingsvermogen, visie en lef. Als relatief klein bedrijf zijn we nu landelijk bekend.” 

Een voorbeeld van het lef dat de grondlegger van het bedrijf toonde, is de verhuizing van het bedrijf in 2004 van bedrijventerrein ’t Heen in Katwijk naar Klei-Oost in Rijnsburg. “De noodzaak was er op dat moment niet voor hemzelf, maar omdat hij wilde zorgen dat het bedrijf klaarstond voor de toekomst, investeerde hij toch fors in een groter pand met drie fabriekshallen, waar we de ruimte hadden om verder te groeien”, aldus Brands. “Die verhuizing kun je een van de mijlpalen in onze 60-jarige geschiedenis noemen, ook omdat we daar veel efficiënter kunnen bouwen.”

Geheim

Hyuk Brands is trots op het feit dat jaarlijks zo’n tweehonderd bruggen de fabriekshallen verlaten. Een blikvanger in de afgelopen jaren was een 170 meter lange fietsbrug in Oorlogsmuseum Overloon in Noord-Brabant, maar het aantal voorbeelden – van bruggen gemaakt van staal, FSC-hout, beton, bamboe of composiet – is legio. 

“Maar waar ik het meest trots op ben, zijn onze vijftig vaste mensen”, zegt Brands. “Zij zijn supergemotiveerd, gedreven, vakkundig en loyaal aan ons bedrijf. We hebben een ziekteverzuim van ongeveer 1 procent. En we hebben veel jubilarissen. Vorig jaar is Hanjo van der Meer na 44 jaar bij Haasnoot gewerkt te hebben met pensioen gegaan. De langst zittende op dit moment is Sjef Mathot, hij zit al 42 jaar bij ons, maar we hebben ook vier medewerkers met een 25-jarig jubileum, negen met een 20-jarig en zeven met een 15-jarig jubileum in dienst. De gemiddelde leeftijd van de mensen bij ons is circa 41 jaar. Ons geheim? De goede sfeer en de afwisseling in het werk, een mix van fabriekswerk en werk buiten. We doen het hele traject, van het eerste 3D-ontwerp tot en met het transport en de aanleg.”

Sinds enige tijd ontwerpt en bouwt het bruggenbouwbedrijf ook bruggen voor het wegverkeer. Dit zijn bruggen in een zwaarder segment, met strengere eisen voor onder andere het laswerk in vergelijking met bruggen voor voetgangers en fietsers, die tot nu het vaakst worden geleverd door Haasnoot. Inmiddels zijn er zeven bruggen van het type verkeersbrug geproduceerd en vijf zijn er al geplaatst. “Voor ons is dit een mooi nieuw technisch hoogstandje”, legt Hyuk Brands uit. “Daarmee boren we een nieuw marktsegment aan.” 

Nieuwe technieken

Door de jarenlange ervaring heeft Haasnoot Bruggen veel kennis van de techniek, de materialen en de bijbehorende technologische processen opgedaan. Zo installeert de bruggenbouwer sensoren die doorlopend de belasting en het gebruik van de brug meten en dus ook eventuele gebreken en slijtplekken. Ook bij het ontwerpen van de brug wordt gebruikgemaakt van nieuwe technieken, bijvoorbeeld 3D-maquettes, virtual reality-brillen en augmented reality. Hyuk Brands: “Hierdoor kunnen we efficiënt en snel ontwerpen.”

Bij het ontwerpen van de bruggen wordt rekening gehouden met de beginselen van circulair bouwen. “Vanaf 2023 wordt hier in aanbestedingen van gemeenten scherper op gelet”, legt Brands uit. “De brug moet een langere levensduur hebben en als een bouwwerk in de toekomst wordt gesloopt, moet het gebruikte materiaal herbruikbaar en demontabel zijn. Uiteindelijk moet de bouw in 2050 honderd procent circulair zijn in Nederland. Wat betreft dit soort ontwikkelingen lopen wij voorop. Een voorbeeld: 25 jaar geleden waren wij de eerste bruggenbouwer die al werkte met FSC-gecertificeerd hout. Vanaf die tijd kan je, tot op de dag van vandaag, enkel FSC-hout bij ons kopen.” 

Ingenieursbureau

Vanwege al deze kennis en ervaring en omdat andere partijen, onder andere architecten, ingenieursbureaus, overheidsorganisaties en projectontwikkelaars, steeds vaker voor advies aankloppen bij het bedrijf, opent Haasnoot Bruggen vóór de zomer een eigen ingenieursbureau onder de naam ib Holland Dynamics. Naast techniek gaat technologie een belangrijk onderdeel worden van het bureau. Daar kunnen bedrijven terecht voor ontwerp en advies op civieltechnisch gebied. Later dit jaar wordt hierover meer bekendgemaakt.

Haasnoot Bruggen B.V.
Bedrijventerrein Klei-Oost
De Roysloot 13-15
2231 NZ Rijnsburg
T 071 402 17 44
I www.haasnootbruggen.nl 
E [email protected]

Geef een reactie