WeYou ziet vraag naar advies bij personeelstekort alleen maar toenemen

‘Veel frustratie’, dat is wat Nico Houwaard herkent bij veel organisaties die met de handen in het haar zitten nu het haast onmogelijk lijkt om vacatures ingevuld te krijgen. ‘Deze organisaties realiseren zich dat er veel werk beschikbaar is wat ze nu aan zich voorbij moeten laten gaan omdat het simpelweg niet te realiseren is door het tekort aan personeel.’

Nico Houwaard is eigenaar van het bedrijf WeYou. Een adviesbureau voor organisaties met vacatures.  ‘Wij adviseren, en helpen organisaties in het ontwikkelen van de juiste visie en strategie wanneer het gaat over werven van personeel. Daarnaast hanteren we een praktische methode om dit heel concreet te maken. Wij ondersteunen onze klanten zo, dat ze niet alleen zelf succesvol personeel gaan vinden maar daardoor ook minder afhankelijk worden van (dure) externe wervingsbureaus.’

Rust in tijden van hectiek

‘De kunst is om de rust te bewaren en je niet te laten verleiden tot allerlei ad-hoc acties om zo te proberen de vacatures in te vullen. Het is natuurlijk heel begrijpelijk dat de vacatures zo snel mogelijk ingevuld moeten worden, maar activiteiten die niet gebaseerd zijn op een goed plan, vanuit een bepaalde visie en strategie kost veel geld en energie en levert vaak maar weinig op. Daarom is structuur zo belangrijk bij personeelswerving. Uiteindelijk blijkt dit in veel gevallen wel en eerder het resultaat van goede sollicitanten op te leven en heeft het een veel duurzamer effect,’ zegt Nico.

‘De groeiplannen in de woningbouw in combinatie met de milieu-ambities biedt een behoorlijke uitdaging aan work-load voor de hele keten’

Normaal gezien is een organisatie gefocust op de klant en de omzet. De winstgevendheid of de continuïteit wordt hierdoor bepaalt, dacht iedereen altijd. Anno 2022 weten we ondertussen beter. Na een roerige periode door het coronavirus wordt het steeds duidelijker dat personeelswerving minstens zo’n belangrijk focusgebied is om winstgevendheid of continuïteit te waarborgen. ‘Regelmatig spreek ik directie van bedrijven die aangeven dat ze meer dan voldoende werk hebben. Dat ze zelfs verwachten dat voorlopig nog wel zo zal blijven.’ vertelt Nico Houwaard. ‘Denk maar aan de bedrijven in de bouw of de bouw gerelateerde vakgebieden. Hier is meer dan voldoende werk en kost het relatief weinig moeite om opdrachten binnen te halen. De groeiplannen in de woningbouw in combinatie met de milieu-ambities biedt een behoorlijke uitdaging aan work-load voor de hele keten.’

Waarom is vindbaarheid en aantrekkelijkheid juist nu zo belangrijk?

‘Heel zwart wit gezegd is vindbaarheid en aantrekkelijkheid onmisbaar. Ben je niet vindbaar en word je niet herkent als een aantrekkelijke werkgever, dan is het onmogelijk om vacatures ingevuld te krijgen. Daarom is het zo belangrijk je dit goed te realiseren. Ben je wel vindbaar vergroot dit je kans om connectie te krijgen met een oriënterende werkzoekende. En lukt het je om deze oriënterende  werkzoekende nieuwsgierig te maken en het idee te geven dat je een aantrekkelijke werkgever voor hem of haar zou kunnen zijn, dan kan dat uiteindelijk leiden tot een sollicitatie,‘ vertelt Nico. ‘Wanneer het gaat om klanten, dan weten de organisaties hoe ze goed vindbaar een aantrekkelijk moeten zijn.  Maar wanneer de doelgroep de oriënterende werkzoekende is, wordt dit opeens een ander verhaal.’ 

Grote organisaties en multinationals hebben op de HR afdeling meerdere disciplines en veel budget om te bouwen aan een positief en bekend werkgevers merk. Maar het midden en kleinbedrijf moet het vaak doen met één persoon voor alle HR-taken. En in sommige gevallen is dat zelfs verdeeld over de het bestaande management of een taak voor de directeur alleen. 

Juist voor deze groep is de WeYou-methode heel interessant. Het helpt die organisaties waar het vinden van personeel echt een issue is maar de slagkracht ontbreekt om alles goed op poten te zetten. Met de principes van WeYou is dit voor elke organisatie toepasbaar en biedt WeYou de ondersteuning en ontzorging van deze belangrijke basis. 

Denken in mogelijkheden biedt mogelijkheden

Allerlei beperkende eisen over de functie of stappen in het sollicitatieproces maken het vinden van de juiste mensen onnodig moeilijk. Met het denken in mogelijkheden zijn de capaciteiten van de werkzoekende en de flexibiliteit van de organisatie bepalend. 

‘Denken in mogelijkheden biedt mogelijkheden. Heb je bijvoorbeeld en chauffeur nodig met een speciaal rijbewijs, dan weet je dat je niet de enige bent die deze mensen zoekt. Maar biedt je de mensen die heel graag chauffeur willen worden maar dat rijbewijs nog niet hebben, de mogelijkheid aan dit bij jou te leren, is er opeens veel meer mogelijk. En dit is niet het enige voorbeeld dat we kunnen noemen. Het moeilijke is meestal dat organisaties vaak vast zitten in een bepaald denkpatroon waardoor bijvoorbeeld een bepaald diploma noodzakelijk lijkt maar het uiteindelijk niet hoeft te zijn. Dat is best wel omdenken voor velen.’

Werven van personeel is samenwerken

Het werven van personeel is niet alleen maar een leuke website of een mooie advertentie. Het heeft met veel meer te maken. Het is een compleet verhaal waarbij  iedereen binnen de organisatie betrokken kan worden. Het is samenwerken met iedereen die iets voor jou kan betekenen en andersom.

Succesvol werven heeft ook te maken met de juiste ‘tone of voice’, gastvrijheid, een goede sfeer, de beste aandacht, gunnen, het geven van vertrouwen en het creëren van het juiste gevoel.

‘Wij zien zoveel mooie organisaties, die bestaan uit zoveel mooie mensen en zoveel mooie relaties. Alleen vaak realiseren zij zich amper dat de positieve energie binnen de organisatie zo ontzettend krachtig is in te zetten bij personeelswerving. En daar bedoel ik niet de beloning mee die men krijgt voor het aanleveren van nieuwe mensen. Het is veel meer dan dat.

Nog niet zo lang geleden hebben we als extra aanvulling van onze diensten de ‘samen vinden’-trainingen toegevoegd. In één of meerdere sessies wordt het personeel betrokken in de uitdaging om personeel te vinden. Allerlei onderwerpen komen dan ter sprake op een creatieve en interactieve manier. Het buigt de frustratie over het niet kunnen vinden van personeel om in een samen-vinden-energie waar iedereen zich op een bepaalde manier medeverantwoordelijk voor gaat voelen. En dat geeft personeelsgroei in optima forma.’ 

www.weyou.nl

Geef een reactie