YellowNRG, meer dan zonnepanelen

Eigenaar Stefan van der Laan levert met zijn bedrijf YellowNRG zonnepanelen voor particulieren en bedrijven. Hij heeft een duidelijke visie: het draait uiteindelijk om het creëren van slimme systemen om zo voordelig mogelijk energie in te kopen, zeker in deze tijden met torenhoge energierekeningen. Een interview met een specialist in energiemanagementsystemen.

“Als je onze showroom binnenloopt, stap je op een zonnepaneel van ons meest verkochte merk Solarwatt. Dit zonnepaneel ligt al jaren op de grond”, zegt Stefan van der Laan aan het begin van het gesprek. “Dit zonnepaneel is echt ontzettend sterk en nog helemaal goed, ondanks dat er al heel vaak overheen is gelopen. Het paneel is van Duitse makelij, een van de kwaliteitsproducten die we verkopen. We leveren uitsluitend Europese spullen, geen Aziatische. Ook omdat dit duurzamer is vanwege minder transportbewegingen. Dat we kwaliteit leveren, blijkt ook uit het aantal schademeldingen na de stormen van de afgelopen weken. Nergens zijn panelen van het dak afgewaaid en ze liggen op de meest uitdagende plekken door het hele land.” 

Slimme oplossingen

YellowNRG legt jaarlijks duizenden panelen op de daken van woningen, scholen, kerken, sportaccommodaties, hotels en bedrijfspanden in vooral de Randstad. Maar het Katwijkse bedrijf legt niet zomaar zonder na te denken alle daken vol met zonnepanelen. “We installeren niet alleen zonnepanelen”, legt de oprichter van het bedrijf uit. “Het zonnepaneel is een middel. Wij leveren slimme oplossingen en systemen om in de eerste plaats te besparen op de energiekosten en in de tweede plaats om het milieu te ontzien. Dat begint met kijken naar het energieverbruik en naar de momenten waarop de meeste stroom wordt verbruikt. Wij zeggen altijd als eerste tegen een klant: we gaan éérst meten! Daarna kijken we wat zinvol is.” 

Afvlakken van de piek

“Wij doen aan piek-shaving, wat inhoudt dat we pieken in het energieverbruik proberen te voorkomen, want op die pieken is het energietarief gebaseerd”, gaat Van der Laan enthousiast verder. “Als je zorgt dat je in een minder hoog tarief komt, betaal je minder. Terwijl je tegelijkertijd de netbeheerder helpt, want je zorgt voor meer balans in het energienet. Het afvlakken van de piek in het energieverbruik kan door accu’s te plaatsen waarin je stroom opslaat. Deze stroom kun je weer op een later moment gebruiken. Ook omvormers kunnen helpen, bijvoorbeeld om stroom over meerdere panden te verdelen. Een andere oplossing is om de warmte die vrijkomt bij het koelen van ruimtes, op te slaan. Deze energie kun je dan hergebruiken. Over dit soort zaken moet je nadenken voordat je aan zonnepanelen begint. Ook omdat teruglevering aan het net in de toekomst minder aantrekkelijk wordt. Het net raakt langzamerhand overbelast en kan het straks niet meer aan.” 

“Wat dus niet wil zeggen dat zonnepanelen geen oplossing zijn”, gaat Stefan van der Laan verder. “Integendeel, vaak is dat nog steeds een prima oplossing. Tegenwoordig leggen we de panelen niet meer alleen op daken, maar bouwen we ze ook in gevels en wel zodanig dat je ze niet eens meer ziet. Dat is écht esthetisch verantwoord.”

Laadpalen

Bij het bepalen van de installatie van slimme energiemanagementsystemen wordt ook gekeken naar de laadpalen voor elektrische auto’s. “Het opladen van de auto is het voordeligst als er genoeg zonnestroom is”, legt Van der Laan uit. Daarom moet je die twee dingen aan elkaar koppelen en nadenken over het geheel. Ook laadpalen kun je koppelen, je kunt zelfs laadpleinen creëren. Bijvoorbeeld door een parkeerterrein bij je bedrijf te overkappen en daarop zonnepanelen te leggen. Zelfs bij openbare parkeerterreinen zou dat kunnen, denk aan de parkeerterreinen bij de zee in Katwijk. Je kunt daar met behulp van zonne-energie auto’s opladen, en de wagens staan ook nog eens onder een dak in de schaduw.”

Boodschap voor de bouw

Over het opladen van elektrische auto’s gesproken, voor bouwers van inpandige garages heeft Stefan van der Laan ook een duidelijke boodschap: “Houd er bij het ontwerp van de garage al rekening mee dat bewoners via de eigen meter hun auto kunnen opladen. Niet via een gezamenlijke meter van bijvoorbeeld een vereniging van eigenaren. Dat scheelt een hoop gedoe. Verder is een brandveilig ontwerp van garages met laadpunten belangrijk.” 

Van der Laan concludeert afsluitend: “Zeker bij nieuwbouw moet je nadenken over slimme systemen. Wij van YellowNRG denken graag mee over dit soort zaken. Het is van belang om ons in een vroegtijdig stadium erbij te betrekken zodat je uiteindelijk veel voordeliger uit bent. Hierbij staat samenwerking met zowel leveranciers van elektriciteits- als van warmtesystemen centraal. Het gebeurt nu nog te vaak dat energiebeheer de sluitpost op de begroting is.”

Op zoek naar nieuwe mensen

YellowNRG is in enkele jaren tijd gegroeid van drie naar tien mensen, maar het Katwijkse bedrijf is op zoek naar twee nieuwe accountmanagers duurzaamheid en installateurs. “De vraag is groot en we willen geen nee verkopen”, zegt Stefan van der Laan. “Voor het installatiewerk vragen we mensen van minimaal mbo 3-niveau en voor de functie van adviseur minimaal mbo- of havo-niveau. De kennis en kunde die nodig is voor het vak brengen we ze zelf wel bij.”

YellowNRG
Valkenburgseweg 28b
2223 KD Katwijk
T 071 403 40 36
I www.yellownrg.com 
E [email protected]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Erik Ackermans
Hoi Koos, Ben jij de Koos die in 1982 bij de koninklijke marine in dienst kwam en onder andere bij de LETS in Arnhem en Vliegkamp Valkenburg geplaatst was terwijl je ouders in Rijnsburg woonden? Mocht dat het geval zijn dan kun je je ongetwijfeld "sook nav mutsiurk" herinneren. Gr. Erik Ackermans Valkenburg (L)
27-06-2022 23:43
Erik Ackermans