‘Een kerstpakket draagt bij aan gezellige feestdagen’

‘De mooiste showroom van het Groene Hart.’ Zo noemen Ton en Mike Scheerder hun bedrijfspand in Bodegraven, dat vorig jaar tweemaal zo groot werd. In de showroom op de bovenverdieping kunnen bedrijven zelf hun kerstpakket samenstellen. De keus is met 4.500 artikelen onbeperkt. Een interview over kerstpakketten op een warme dag in juli.  

“Je kunt ons bellen voor alles waar je je bedrijfslogo op kunt zetten: voor kerstpakketten maar ook voor relatieartikelen en bedrijfskleding. Wij regelen het.” Ton Scheerder en zijn zoon Mike zeggen het met trots nadat we een rondgang hebben gemaakt door het 400 m2 grote pand dat, na de aankoop van het gebouw van de buren en een ingrijpende verbouwing, twee keer zo groot is geworden. De bovenverdieping van het gebouw op bedrijventerrein Rijnhoek in Bodegraven is nu helemaal ingericht als showroom voor kerstpakketten, waar 4.500 artikelen op thema en onderwerp staan gerangschikt. Beneden is een tweede showroom met bedrijfskleding en een complete wand met de populairste relatiegeschenken. 

Iedereen ontvangen

“We kunnen hier, in wat wij de mooiste showroom van het Groene Hart noemen, iedereen ontvangen”, zegt oprichter Ton Scheerder. “Het is hier one-stop-shopping met kerstpakketten, werk- en promotiekleding en relatiegeschenken. De geschenken worden veelal via onze website besteld. Voor de werkkleding hebben we een kledingmanagementsysteem. Hier staan de gegevens van alle medewerkers in en kun je een budget per medewerker toewijzen voor het bestellen van kleding en aanverwante artikelen.”

Het liefst ontvangen Ton en Mike Scheerder hun (potentiële) klanten persoonlijk in hun bedrijfspand. “Natuurlijk kun je alles via internet regelen, zeker als het om een spoedopdracht gaat, bijvoorbeeld een bedrukt T-shirt voor een voetbalteam dat kampioen is geworden, maar pas als je de artikelen met eigen ogen ziet, weet je wat je krijgt en zie je het verschil tussen een kwaliteitsproduct en een goedkoper product. Het draait bij ons om persoonlijk contact. Vandaar ook dat we een paar keer per jaar zelf ons gezicht laten zien bij onze klanten. Jaarlijks geven we een catalogus uit voor kerstpakketten en een deel daarvan brengen we persoonlijk langs, vergezeld van een attentie. Dat is wel zo leuk.”

Slapeloze nachten

Het begon allemaal in 1986 toen Ton Scheerder een eigen kaas- en delicatessen- winkel opende in Boskoop. Toen het aantal aanvragen van cadeaumanden de pan uitrees, met name rond kerst, werd dat in 2007 de belangrijkste activiteit en sloot Ton zijn winkel. Eerst verkocht Scheerder vanuit huis, waar 70 m2 van de oppervlakte was bestemd voor het showen van de artikelen. Tien jaar geleden verhuisde Ton naar het huidige pand in Bodegraven, dat vorig jaar werd uitgebreid. 

Sinds vijf jaar runt Ton de zaak samen met zijn zoon Mike. “We zijn met z’n tweeën”, zegt Mike. “Maar eigenlijk zijn we met z’n drieën want onze hond Zero is er ook altijd”, voegt Ton lachend toe. En dan weer serieus: “Maar er komt een derde persoon bij: Esmee. Zij gaat als ze is ingewerkt naar buiten toe om klanten te bezoeken.”

Het personeelsbestand wordt in de laatste maanden van het jaar uitgebreid met tijdelijke medewerkers (studenten, gepensioneerden) die helpen met het samenstellen en klaarmaken van de kerstpakketten. Dit gebeurt in een hal in Boskoop, die twee maanden wordt gehuurd. Op het hoogtepunt zijn daar vijftien mensen aan het werk. “Dan zijn we zeven dagen per week bezig”, merkt Ton op. “Je mag best weten dat ik dan weleens slapeloze nachten heb, want we willen een betrouwbare partner zijn en onze afspraken nakomen. De afgelopen twee jaar met corona was het helemaal hectisch, want toen wilden werkgevers hun mensen extra in de watten leggen. Dat betekende dus een groter pakket in plaats van de kerstborrel die niet door ging.”

Kerstpakketten

Wat is de kracht van Scheerder? “Wij regelen alles, van A tot Z”, zeggen Ton en Mike. “Alles hebben we in eigen hand, van de samenstelling van de pakketten tot en met het inpakken en de levering. Daardoor kunnen we de bezorging tot op dagdeel afspreken. We leveren in heel Nederland. Met 4.500 artikelen, die we bij ongeveer 45 leveranciers bestellen, is de keuze onbeperkt. En wil de klant iets wat er niet is, dan regelen we het. Het aantal pakketten dat we leveren varieert per klant, van één tot een paar duizend bij grote bedrijven.” De mogelijkheden voor de samenstelling van een pakket zijn onbeperkt, maar om de klant te helpen kiezen, zijn de artikelen gerangschikt op een 35-tal thema’s, met als uitganspunt vaak een mooi cadeau-artikel, bijvoorbeeld een plaid of merkartikelen van Rituals, Philips en JBL Audio. Grotere bedrijven hebben vaak zelf een jaarthema, bijvoorbeeld vitaliteit. In dat geval wordt het kerstpakket hierop afgestemd. 

Megaveel keus

Het merendeel van de bedrijven hakt tussen augustus en oktober de knoop door wat betreft het kerstpakket, maar grote bedrijven en instellingen starten vaak al eerder, in mei. De laatste bedrijven melden zich eind november. “Maar als je last minute komt, kunnen we niet meer garanderen dat alles leverbaar is, hoewel er ook dan nog megaveel keus is”, zeggen Ton en Mike. “Ons advies is daarom: kom op tijd en daag ons uit om een echt feestelijk pakket samen te stellen.”  

“We denken graag mee over de samenstelling”, leggen Ton en Mike tot slot uit. “Zodat een bedrijf of instelling echt een persoonlijke touch kan aanbrengen. Waarbij we de ontvanger als uitgangspunt nemen. Het pakket moet voor de hele familie een mooi visitekaartje van het bedrijf zijn. En wel zodanig dat de doos leeg is wanneer de feestdagen voorbij zijn. Wanneer de artikelen in het kerstpakket direct gebruikt worden en bijdragen aan gezellige feestdagen, hebben we het goed gedaan. Dus maak een afspraak en kom bij ons kijken… Er is genoeg te zien.”

Scheerder Kerstpakketten | Gifts | Bedrijfskleding
Tjalk 66
2411 NZ Bodegraven
T 0172 610 042
E [email protected]
I www.tonscheerder.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.